آمریکا و تایوان تفاهم پنج‌ساله امضا کردند

به نقل از روزنامه گاردین، این مذاکرات که در بحبوحه دوره گذار بحث‌برانگیز ریاست جمهوری آمریکا و تنش‌های منطقه‌ای شدید با چین برگزار شد، امیدهای تایوان برای توافق‌نامه تجاری با آمریکا را با وجود نزدیک‌تر شدن دو طرف تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و فشارهای او به پکن، افزایش نداد.

این نشست‌ها تحت اداره "چن چرن-چی"، معاون وزیر امور اقتصادی تایوان و "کیت کراچ"، معاون وزیر امور خارجه آمریکا با هدف اعلام شده ایجاد پیوندهای تاریخی و ارزش‌های مشترک دموکراتیک برگزار شدند و طی آن‌ها مقامات ارشد دولت برای نخستین بار روز جمعه دیدار و یادداشت تفاهم ۵ ساله امضا کردند.

طرفین، گروه‌های کاری در زمینه امنیت سلامت جهانی، علم و فناوری، امنیت ۵G و ارتباطات از راه دور، زنجیره‌های تأمین، توانمندسازی اقتصادی زنان، همکاری و سرمایه‌گذاری زیرساختی تشکیل دادند.

مقامات گفتند که مذاکرات بر ظرفیت همکاری در تحقیقات و توسعه سلامت و اولویت‌بخشی به  سهم تایوان در زنجیره تأمین نیمه‌رساناها تأکید داشته‌اند. یادداشت تفاهم حقوق الزام‌آور قانونی یا تعهداتی برای هیچ‌کس از طرفین ایجاد نمی‌کند و منوط به منابع موجود است.

نمایندگان دو طرف روز شنبه تنها به بیان جزئیاتی از چند مورد تعهدات خاص افاقه کردند، اما در عوض به بیان انتظارات و اهداف شراکت دوجانبه آتی پرداختند. اما تایوان امیدوار است نشست‌ها به امری واقعی‌تر، نظیر یک معامله تجاری، منجر شود.

معامله تجاری بین آمریکا و تایوان حمایت آمریکا را هم از جانب نمایندگان دموکرات و هم جمهوری‌خواه به دست آورده، اما جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا مقاصد خود برای سیاستش در قبال چین را بیان نکرده است. به نظر می‌رسد وی طرفدار راه‌حل‌های چندگانه است و این امر باعث به وجود آمدن نگرانی در تایوان از بابت آن شده که بایدن ممکن است به دنبال تعامل مجدد با پکن باشد.

وزیر امور خارجه تایوان روز شنبه ابراز اطمینان کرد که دولت آتی رئیس جمهور منتخب آمریکا، جو بایدن، پس از مذاکرات اقتصادی سطح بالایی که با دولت کنونی آمریکا انجام شده، از توافق‌نامه تجاری دوجانبه حمایت خواهد کرد."جوزف وو" که پس از مذاکرات اقتصادی آمریکا و تایوان در تایپه صحبت می‌کرد، حمایت فراحزبی از تصمیم گوشت تایوان و درخواست ۵۰ سناتور آمریکایی در ماه اکتبر از هر دو حزب دولت ترامپ مبنی بر آغاز مذاکرات توافق تجاری با تایوان را یادآور شد.

وو اظهار کرد: فکر می‌کنم حمایت هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره آمریکا همچنان بسیار قوی است و به گمان من چنین حمایتی از توافق تجاری دوجانبه، در دولت جدید آمریکا هم ادامه پیدا خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.