برخی از فعالان بازار خودرو اثرات روانی جریانات سیاسی بر نرخ ارز و افت آن را دلیل کاهشی شدن بازار خودرو می دانند و برخی دیگر معتقدند دلیل این افت قیمت به مصوبه بهارستان نشین ها مبنی بر عرضه خودرو در بورس باز میگردد. براساس این تصمیم هر شخص می‌تواند هر سه سال یک بار با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری کند و قبل از پایان سه سال مقرر نمی‌تواند اقدام به فروش خودرو کند، روشی که برخی معتقدند شاید بتواند کاهشی شدن قیمت در بازار خودرو را به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر برخی از فعالان بازار خودرو معتقدند با توجه به تصمیمات جدیدی که برای بازار خودرو گرفته شده در کنار زمزمه های مطرح شده مبنی بر تغییر برخی مناسبات سیاسی را می توان از دیگر عوامل افت قیمت خودرو در هفته گذشته دانست.    

همچنین، برخی دیگر تاکید دارند دلیل کاهش قیمت خودروها به دلیل انتظار برای عرضه بیشتر خودرو در بازار است، این گروه معامله گران تصور می کنند وضعیت تولید در فصل های پیش رو بهتر از قبل خواهد بود. این اعتقاد از آنجا ناشی می شود که آمار شش ماهه نشان میدهد که موجودی انبار خودروسازان رو به افزایش است. این روند میتواند عرضه در بازار را تقویت کند و از افزایش قیمت بیشتر جلوگیر کند.

مشروح این گزارش در اقتصادنیوز با تیتر «ریزش ۴ تا ۴۰ میلیونی قیمت‌ خودرو» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.