وزیر دفاع ارمنستان استعفا کرد

 بر اساس گزارش‌ روزنامه ارمنستانی «آراووت» به نقل از منابع آگاه،  «دیوید تونویان» وزیر دفاع جمهوری ارمنستان استعفای خود را ارائه کرده است. 

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، قرار است «هاروتیونیان»، مشاور اصلی نخست‌وزیر ارمنستان جانشین او شود. او پیشتر از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ به عنوان وزیر دفاع ارمنستان خدمت کرده است. 

قبل از این استعفا، رسانه‌ها از استعفای «زهراب مناتساکانیان» وزیر خارجه ارمنستان تحت فشار «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان خبر داده بودند.

«آنا ناقدالیان» سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان روز دوشنبه اعلام کرد که مناتساکانیان از سمت خود بعنوان وزیر خارجه ارمنستان استعفا کرده و در متن استعفانامه خود برای پاشینیان نوشته است: «نخست‌وزیر عزیز، لطفا استعفای مرا بپذیرید. از اعتماد و همکاری شما متشکرم».

در پی تشدید اعتراضات در ارمنستان در پی توافق با جمهوری آذربایجان در خصوص منطقه «قره باغ کوهستانی»، «آرمن سرکیسیان» رئیس‌جمهور ارمنستان روز دوشنبه طی یک سخنرانی برای ملت خود، بر لزوم استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام تأکید کرده بود.

روزنامه «آسبارز» ارمنستان در این خصوص گزارش کرد، رئیس‌جمهور ارمنستان با اشاره به ناآرامی‌ها در کشورش گفت که طی چند روز گذشته با چهره‌های سیاسی و دولتی رایزنی‌هایی را انجام داده که اکثریت قریب به موافق بودند که تغییر دولت مطابق با قانون اساسی، یک راه عزتمندانه برای عبور از موانع فعلی در ارمنستان است.

سرکیسیان در ادامه از دولت و حزب حاکم درخواست کرد با ارزیابی ظرفیت‌های درونی خود، خیلی فوری، یک «نقشه راه» برای برگزاری انتخابات زودهنگام ارائه دهند.

سرکیسیان در خصوص توافق اخیر با جمهوری‌ آذربایجان گفت: «ما هم در میدان نبرد و هم در عرصه دیپلماتیک و بین‌المللی در جنگی که به ما تحمیل شده بود، شکست خوردیم.... شاید شکست در جنگ امکانپذیر باشد اما نمی‌توانیم یک ملت را از دست بدهیم».

با این حال، پاشینیان در جلسه با حزب حاکم «گام من» ضمن تأکید بر اینکه قصد استعفا از سمت خود را ندارد، گفت که درصدد تغییر دولت است.

جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان بیش از یک ماه بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی درگیر جنگ بودند. طی این مدت سه بار بر سر توقف درگیری‌ها و آتش‌بس بشردوستانه توافق کردند که دو بار با میانجی‌گری مسکو بود و بار سوم با میانجی‌گری واشنگتن حاصل شد، اما هر بار این توافق نقض و درگیری از سر گرفته شد.

سرانجام ارمنستان توافقنامه‌ای را با روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان دادن به جنگ در قره‌باغ امضا کرد.

بر اساس این توافق، ارمنستان موظف است علاوه بر تخلیه اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در آغ‌دام، کلبجر و لاچین، کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.