پاشینیان: با سقوط شوشا فهمیدیم جنگ بی‌فایده است

«نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان گفت که در جنگ اخیر قره باغ کوهستانی نیروهای این کشور چاره‌ای جز متارکه جنگ نداشتند.

او جمعه در گفت‌وگو با رسانه‌های ارمنستان گفت: «یک لحظه بود که فهمیدیم ادامه جنگ بی‌فایده است، ما خواستیم مسیر جنگ را تغییر دهیم ولی با سقوط شهر شوشا فهمیدیم که این امر ممکن نیست».

نخست‌وزیر ارمنستان بار دیگر در مورد تبعات ادامه جنگ گفت: «اگر سند توافق آتش‌بس را امضا نمی‌کردم شهر استپاناکرت (خان ‌کندی) سقوط می‌کرد و ۲۰ الی ۳۰ هزار سرباز ما در آنجا محاصره می‌شدند».

پاشینیان که این روز‌ها بعد از امضای توافق آتش‌بس با آذربایجان مورد انتقاد احزاب و افکار عمومی ارمنستان قرار گرفته، گفت که برای تصمیم‌گیری برای ادامه جنگ زمان کمی داشته است.

او گفت: «من باید طی چند ساعت تصمیم می‌گرفتم؛ برای همین این مسئله را با پارلمان در جریان نگذاشتم»

نخست‌وزیر ارمنستان در دفاع از اقدام خود که متهم به خیانت شده است، گفت: «این سند درباره واگذاری اراضی [به آذربایجان] نیست بلکه سندی است برای حفظ آن مقدار که می‌توان آن را حفظ کرد».

او با بیان اینکه مناقشه قره باغ هنوز به شکل نهایی تمام نشده است، از ضرورت بازگشت ساکنان قره‌باغ کوهستانی به خانه‌هایشان سخن گفت.

جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه بامداد سه‌شنبه  این هفته از توافق آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی خبر دادند. براساس این توافق، ارمنستان موظف است اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تا یک دسامبر تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شده است ضمن توقف عملیات‌ها، کریدور لاچین را برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده طی ۴۴ روز گذشته هم به جمهوری آذربایجان واگذار شده است.

روسیه نیز موظف است نیروهای خود را به عنوان حافظ صلح در منطقه قره‌باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر کند.

به دنبال این توافق تظاهرات علیه پاشینیان به دلیل امضای این توافق در شهرهای ارمنستان شکل گرفت و احزاب مخالف به دنبال استیضاح او بودند که موفق به این کار نشدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.