اوباما: وقت اعتراف ترامپ به شکست در انتخابات رسیده است

به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور سابق آمریکا اعلام کرد زمان اعتراف دونالد ترامپ به شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ فرا رسیده است.

باراک اوباما در مصاحبه‌ای با شبکه «ای بی سی نیوز» اعلام کرد فکر می‌کنم فردای انتخابات یا نهایتا دو روز بعد از انتخابات، وقت آن بود که او (ترامپ) به شکست اعتراف کند. وقتی به آمار و ارقام نگاه می‌کنید، جو بایدن برنده انتخابات است.

رئیس جمهور سابق آمریکا در ادامه با یادآوری امتناع ترامپ به همراهی در روند انتقال قدرت گفت وقت شما تمام شد، این وظیفه شماست که کشور را در اولویت قرار دهید و فراتر از منافع و ناامیدی‌های خود فکر کنید. اوباما روسای جمهور آمریکا را خادمان مردم دانست که به طور موقت به دفتر ریاست جمهوری می‌آیند. 
اوباما توصیه‌ای هم برای ترامپ داشت: توصیه من به رئیس جمهور ترامپ اینست که اگر می‌خواهید در آخرین مرحله این بازی به عنوان فردی از شما یاد شود، که کشور را در اولویت قرار می‌داد، وقت آن است که همین کار را انجام دهید.

رئیس جمهور سابق آمریکا ادعا‌های ترامپ مبنی بر تقلب گسترده در انتخابات نوامبر را گامی دیگر نه تنها در از بین بردن مشروعیت دولت بایدن بلکه به طور کلی دموکراسی دانست. اوباما که از ترامپ به عنوان فردی یاد کرد که شکست را دوست ندارد و هرگز به آن اعتراف نمی‌کند، به شدت نسبت به امتناع ترامپ به پذیرش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ابزار نگرانی کرد.

اوباما با خطرناک و دیکتاتورمابانه خواندن مسیر کنونی که ترامپ در پیش گرفته گفت طی چند سال گذشته چنین حسی بوجود آمده که برای بدست آوردن قدرت هر کاری صورت می‌گیرد و به هر توجیهی توسل می‌شود. این مسئله مختص آمریکا نیست. افراد ذی نفوذ و دیکتاتور در سراسر دنیا چنین عقیده‌ای دارند که برای ماندن در قدرت می‌توانم هر کاری انجام دهم. می‌توانم مردم را بکشم. می‌توانم آن‌ها را به زندان بیندازم. می‌توانم انتخابات جعلی برگزار کنم. می‌توانم روزنامه نگاران را سرکوب کنم.

هرچند رسانه‌های آمریکا بایدن را به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی کرده اند، اما ترامپ معتقد است تقلبی در کار بوده و از پذیرش شکست خودداری می‌کند. انتقال قدرت در آمریکا مستلزم تائید نامزد برنده انتخابات از سوی اداره خدمات عمومی فدرال آمریکاست، روندی که هنوز با گذشت دو هفته از پیروزی بایدن عملی نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.