چه ماموریت‌های دشواری در انتظار بایدن پس از شکست ترامپ است؟

این روزنامه فرامنطقه‌ای در این یادداشت به قلم "سعید عبدالنبی محمد الشهابی" نوشته است: ترامپ بدترین زمامدار ممکن آمریکا است؛  او آماده بود امنیت و ثبات این کشور را قربانی منافع شخصی خود کند.

"نظام سیاسی حاکم بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیچیده است و عدالت را برقرار نمی کند، از سوی دیگر برنده آرای الکترال لزوما بیشترین آرای مردمی را نخواهد داشت. "

الشهابی با بیان این که "رفتارهای دونالد ترامپ فاقد درایت، خردمندی و اخلاق بود، افزود: رفتارهای او برای تمام اطرافیانش و حتی اعضای حزب جمهوری خواه خجالت آور بود؛ آنها از رفتارهای او احساس شرمساری می کردند.

این تحلیلگر بحرینی نوشت: آمریکا پس از شکست ترامپ در محاصره میراث او به ویژه در سیاست خارجی و روابط با سازمان‌ها و توافقنامه‌های بین المللی مانند توافق آب و هوایی، شورای حقوق بشر و سازمان بهداشت جهانی باقی خواهد ماند.

"سیاست ترامپ در برخورد با کرونا نیز به ویژه پس از افزایش تعداد مبتلایان مورد استقبال رای دهندگان آمریکایی قرار نگرفت و آمریکا به آسانی از بحران‌هایی که ترامپ ایجاد کرده بهبود نخواهد یافت. "

"برخی استراتژیست‌های آمریکایی بر این باورند که فرصت صلح در خاورمیانه با وجود آشتی ظاهری اسرائیل و برخی کشورهای عربی احتمالا باعث هرج و مرج در منطقه در آینده شود، زیرا بسیار سریع صورت گرفت و ذهنیت ملت های عربی برای آن آماده نبود. "

"آنچه گفته شد به این معنا است که سیاست‌های ترامپ نه تنها منافع آمریکا را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد، بلکه فراتر از آن اسرائیل نیز زیان خواهد دید، زیرا سیاست های نتانیاهو به ترامپ بسیار شبیه است. "

"آمریکایی‌ها متوجه خواهند شد ترامپ منافع کشورشان را در گروی اسرائیل قرار داد و این مسأله موجب شد خواهد شد منافع واشنگتن در منطقه و جهان در معرض خطر قرار گیرد. "

"نمی توان نقش منفی مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا را در اولویت قرار دادن منافع اسرائیل نسبت به منافع آمریکا و پیشبرد سیاست های واشنگتن طبق جهت‌گیری‌های نتانیاهو نادیده گرفت، مسأله‌ای که به کاهش نفوذ آمریکا در سطح بین المللی انجامیده است. "

الشهابی پیش‌بینی کرد: پیروزی بایدن تاثیر زیادی بر سیاست آمریکا در خاورمیانه از نظر حمایت از رژیم اسرائیل یا حمایت از تحولات دمکراتیک نداشته باشد. حکام امارات، بحرین و عربستان روی ترامپ شرطبندی کرده بودند و او انگیزه آنها از عادی سازی روابط با اسرائیل بود. بی تردید شکست او موجب ناامیدی آنها خواهد شد، اما این مسأله موجب نمی‌شود که بایدن از اسرائیل چشم پوشی کند.

"سرمداران امارات، عربستان و بحرین ترامپ را پشتوانه خود در درگیری‌شان با ایران و نیز رویارویی خود با ملت‌ خود می دیدند که خواستار تحول دمکراتیک هستند. در پرتو کاهش اهمیت نفت خلیج فارس برای آمریکا به علت افزایش تولیدات نفتی ایالات متحده و تاثیرات کرونا بعید نیست تغییر محدودی در سیاست آمریکا در قبال کشورهای شورای همکاری (خلیج فارس) پس از به قدرت رسیدن بایدن روی دهد. "

"ترامپ بزرگترین حامی حکام عربستان، امارات و بحرین و نیز حامی "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان پس از جنایت قتل جمال خاشقجی [روزنامه‌نگار مخالف عربستانی] بود. این حمایت مطلق در سایه ریاست جمهوری بایدن تکرار نخواهد شد. همچنین فشارهای زیادی بر آمریکا برای توقف جنگ ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه یمن وجود دارد. از این رو دور از انتظار نیست بایدن نیروهای آمریکا را از این ائتلاف خارج کند. "

الشهابی در پایان نوشت: آمریکا دوران دشواری را پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تجربه خواهد کرد، زیرا شکاف‌های بسیاری در سیاست، مسائل نژادی و اقتصادی در این کشور اتفاق افتاده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.