«رضا کرمی محمدی» رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اجرای محله محور بیماریابی کرونا در تهران گفت: مسئول مستقیم برای این اتفاق تعیین شده و بسیج مستضعفین اجرای آن را بر عهده دارد و براساس تصمیم قرارگاه عملیاتی ستاد کرونا به صورت پایلوت در کرمانشاه این اقدام اجرا می‌شود، در تهران صحبت از اجرای بیماریابی محله‌محور است، اما هنوز اقدامی برای آن صورت نگرفته است. 

او درباره همکاری شهرداری تهران در این طرح با توجه به اطلاعاتی که از محلات پایتخت در اختیار دارد، گفت: هنوز در این زمینه با ما تماسی گرفته نشده، اما شهرداری اعلام آمادگی کرده است و امکان استفاده از ظرفیت سراهای محلات و نیروهای داوطلب دوام در این اقدام وجود دارد، اما مسئول اجرائی کار باید این تقسیم وظیفه را انجام دهد. 

کرمی محمدی با تاکیدبر اینکه شهرداری آمادگی کامل برای همکاری در بیماریابی محله‌محور را دارد، گفت: فعلا از شهرداری تهران کمکی درخواست نشده است و با توجه به تجربه خوبی که در دوره گذشته بود، انتظار ما این بود که طرح پایلوت به جای کرمانشاه در استان تهران که شیوع بیماری گسترده‌تر است و شرایط متفاوت‌تری دارد، اجرا شود. در هر صورت اینها تصمیماتی است که ستاد کرونا می‌گیرد و ما نیز تابع آن هستیم. 

کرمی محمدی در واکنش به کاهش ساعت کاری ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت نیز گفت: این دستوری است که از سوی قرارگاه مبارزه با کرونا ابلاغ شده است، اما این اقدام نیاز به بررسی کارشناسانه دارد، چرا که هدف آن است که با کم شدن رفت و آمد غیرضروری مردم تجمعات کاهش یابد، اما استفاده از مترو در آن ساعت از شب صرفا می‌تواند یک امکان مناسب برای رفع نیازهای ضروری مردم باشد، بدون آنکه منجر به تجمعی شود. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران اضافه کرد: در کل هدف این است که با کاهش تردد مردم اندکی از شیوع بیماری کاسته شود که بنظر می‌رسد، بهترین روش برای این کار تعطیلی کامل شهر است. 

او درباره تعطیلی دوهفته‌ای تهران نیز گفت: اکنون تقریبا همه موافق هستند که در تهران تعطیلی کامل داشته باشیم و تنها مانده است ستادملی که نظر نهایی را بدهد. 

کرمی محمدی درباره پشتوانه تعطیلی دو هفته‌ای برای کسانی که روزمزد هستند و از حقوقی برخوردار نخواهند بود و همچنین خانواده‌ها و اقشار کم‌درآمد و بدسرپرست چه خواهد بود، گفت: اوضاع اقتصادی کشور خیلی خوب نیست، اما اگر ستاد ملی برای تعطیلی دو هفته‌ای تصمیم بگیرد، می‌تواند با توجه به ذخایر ارزی شرایط را پیش ببرد و فکر نمی‌کنم هزینه خیلی بالایی باشد و امکان تامین آن وجود دارد. 

او ادامه داد: اگر اولویت ما سلامت باشد که گفته شده از امنیت نیز اولویت بالاتری دارد، در نتیجه باید این تعطیلی درنظر گرفته شود و این اقدام حتی می‌تواند ضریب امنیت را نیز بالا ببرد و این وظیفه دولت و ستاد ملی است که نسبت به اجرای آن اقدام کنند. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری پیشنهادی برای کمک به اقشار کم درآمد در طرح تعطیلی دوهفته‌ای داشته است یا خیر؟ گفت: شهرداری در بسته خود این پیشنهاد را داده و اطلاعات خود را ارائه کرده است؛ از مرکز آمار ایران چندین بار استعلام کردیم که اطلاعات خانواده‌ها را براساس سن و درآمد به شهرداری ارائه شود، اما ظاهرا اطلاعات محرمانه است و در اختیار شهرداری قرار نمی‌دهند. شهرداری این آمادگی را دارد که با دریافت اطلاعات به خانواده‌های نیازمند برای این دوهفته کمک‌هایی را در نظر بگیرد. 

کرمی محمدی در پایان تاکید کرد: اولویت با تعطیلی تهران است و صددرصد لازم است، چرا که سلامت حرف اول را می‌زند و به هر طریقی که شده باید بار را از روی بیمارستان‌ها کاهش داد، چرا که اگر شرایط از حد ظرفیت بیمارستان‌ها بگذرد، تلفات اوج می‌گیرد و اکنون حد تلفات ما به درصد بالایی رسیده است که این مساله نگران‌کننده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.