تحلیلگران چین: جمهوری خواهان از ترامپ فاصله گرفتند

همزمان با اظهار نظرهای تحلیلگران چینی ، رسانه های این کشور نیز یکپارچه گزارش کرده اند که با شمارش آرای بیشتر در ایالت های باقی‌مانده ، بخت ترامپ برای پیروزی در انتخابات رو به کاهش گذاشته است. 

روزنامه ارگانی گلوبال تایمز چین می نویسد که احتمالا اکثریت سنا در اختیار جمهوری خواهان خواهد بود آما آنها نیز در حال فاصله گرفتن از ترامپ هستند. این نشانه واضحی از شکست رییس جمهور آمریکا است. 

«جین کان رانگ» دانشیار دانشکده مطالعات بین الملل دانشگاه خلق چین در پکن به این نشریه گفت: اگرچه ترامپ به دنبال برنامه ریزی برای ایجاد چالش های قانونی در نتیجه انتخابات است ، اما به نظر نمی رسد اوضاع بر وفق مرادش تغییر کند. 

او افزود: حتی در مصاحبه های مطبوعاتی ترامپ خبری از « مایک پنس » معاون رئیس جمهوری نیست. این می تواند به این معنی باشد که جمهوری خواهان از ترامپ فاصله می گیرند و حتی ممکن است او را رها کنند.

جین تاکید کرد: بدون حمایت جمهوری خواهان ، بعید است ترامپ در چندین ایالت باقی‌مانده ، دارای منابع سیاسی ، لجستیکی و مالی کافی برای ایجاد چالش های حقوقی در شمارش آرا باشد. 

روزنامه گلوبال تایمز خاطر نشان کرده است که در کنار تلاش های ترامپ برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات ، حامیان او هم غیرمنطقی تر شده اند و به تهدیدهای اینترنتی ، گسترش اعتراضات و انتشار اطلاعات نادرست درباره تقلب و فساد در انتخابات و حتی تجمع و اعتراض در مقابل جایگاه های شمارش آرا ، روی آورده اند. 

«شن یی» کارشناس سیاست ایالات متحده و روابط بین الملل در دانشگاه فودان شانگهای گفت که هر دو طرف در تلاشند تا از شبکه های رسانه ای اجتماعی برای تأثیرگذاری بر روند شمارش آرا استفاده کنند.

شن گفت: برخی از طرفداران رادیکال ترامپ از ترفندهای قدیمی مانند انتشار اطلاعات غلط و تبلیغات فرقه گرایی و ضد روشنفکری بهره می گیرند ، اما شبکه های رسانه ای هوشیار هم برای مقابله با آنها آماده هستند. 

رسانه های آمریکایی گزارش کرده اند که بسیاری از طرفداران ترامپ به کانون نفرت پراکنی و انتشار اطلاعات نادرست تبدیل شده اند و تئوری های توطئه و دسیسه چینی را  مطرح کرده و به دروغ ادعا می کنند که در شمارش آرا تقلب شده است و خواستار اعتراضات هستند.

شن گفت که این اولین بار است که تقریباً همه نیروهای سیاسی در نظام سیاسی ایالات متحده ، به جز ارتش ، در انتخابات شرکت می کنند و می توانند تعاملات بسیار جدی داشته باشند. این فرصتی قابل توجه و بی سابقه برای مردم و محققان و ناظران چین برای بررسی و مشاهده مشکلات دموکراسی مدرن آمریکا است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.