انتقاد کاخ سفید از تاخیر برگزاری انتخابات هنگ کنگ

"کیلی مکینی" دبیر مطبوعاتی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با انتقاد از به تاخیر افتادن انتخابات در هنگ کنگ این اقدام را تضعیف دموکراسی خواند.  

 

این درحالیست که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز گذشته با ادعای احتمال تقلب و ناسالم بودن انتخابات، خواستار تعویق برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ شد.

در چنین شرایطی مکینی به خبرنگاران گفت: ما تصمیم دولت هنگ کنگ مبنی بر به تعویق انداختن یک ساله انتخابات مجلس قانونگذاری و رد صلاحیت نامزدهای مخالف را محکوم می‌کنیم.  

وی افزود: این نوع از اقدامات آزادی‌های دموکراتیک را که زیربنای رونق هنگ کنگ است، تضعیف می‌کند.  

انتخابات مجلس قانونگذاری منطقه ویژه اداری هنگ کنگ که برای شهریور سال جاری میلادی برنامه ریزی شده بود به دلیل شیوع مجدد ویروس کرونا به تعویق افتاد.  

خانم «کری لم» رییس اجرایی منطقه اداری ویژه هنگ کنگ روز جمعه اعلام کرد این انتخابات با توجه به اهمیت کنترل شیوع ویروس کرونا و با هدف حفظ جان و سلامتی مردم، به مدت یک سال به تعویق افتاده است.  

دولت مرکزی چین نیز به دنبال این تصمیم دولت محلی هنگ کنگ، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که از تصمیم خانم لم به منظور حفظ سلامتی مردم و در چارچوب قانون و با توجه به شرایط واقعی منطقه حمایت خواهد کرد.  

این بیانیه می‌افزاید که در مورد نحوه فعالیت این مجلس در سال پیش رو نیز از کمیته دائمی کنگره خلق چین خواسته است تا مطابق قانون تصمیم گیری کند.  

«کری لم» رئیس اجرایی هنگ‌کنگ پیش از این هشدار داده بود که با جهش موارد ابتلا به کرونا در هنگ کنگ، سیستم بیمارستان‌های این شهر در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.  

در پی این وضعیت، هنگ کنگ محدودیت‌های جدیدی برای کنترل شیوع بیماری اعلام کرده است محدودیت‌های جدید از شدیدترین نوع خود از زمان شیوع ویروس کرونا در این منطقه است این محدودیت‌ها از سه روز گذشته شروع شده و به مدت ۷ روز ادامه خواهد داشت.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.