کشته شدن یک نفر در اعتراضات بصره

به گزارش سایت عراقی «شفق نیوز" جمعه شب از باز نشر یک فایل ویدئویی در شبکه های اجتماعی خبر داد که فردی را نشان می دهد در جریان اعتراضات مردمی شهر بصره کشته شده است.

فردی که روی این فایل ویدئویی صحبت می کند، می گوید مقتول جوانی به نام عمر فاضل است که امروز در تظاهرات بصره کشته شده است.

سایت شفق نیوز به نقل از کسانی که آنها را شاهدان عینی توصیف کرد، آورده است : نیروهای ضد شورش تظاهر کنندگان را متفرق کردند و این امر بعد از آن صورت گرفت که برخی معترضان تلاش کردند تا در میدان تحصن در مرکز این شهر بار دیگر چادر نصب کنند.

نیروهای امنیتی عراق چادرهای تحصن یکساله در مرکز شهر بصره را ۱۱ آبانماه جاری برچیدند و مسیرهای منتهی به آن را باز کردند. این امر یک روز بعد از برچیده شدن چادرهای مشابه میدان التحریر بغداد و بازگشایی این میدان بعد از یکسال تحصن معترضان در آن صورت گرفت.

دولت مرکزی عراق براساس تصمیم خود چادرهای تحصن در استان های مرکزی و جنوبی عراق را نیز یازدهم آبانماه جاری برچیده بود.

برچیده شدن چادرهای تحصن بعد از یکسال نتیجه شکست فراخوان‌ها برای از سرگیری اعتراضات ۲۵ اکتبر گذشته صورت گرفت.

سایت شفق نیوز به نقل از یک افسر پلیس عراق بدون ذکر نام اعلام کرد: در تظاهرات امروز بصره دستکم یک نفر کشته شده است و هفت نفر نیز در جریان تعقیب معترضان از سوی پلیس زخمی شده اند.

کشته شدن این فرد یک روز بعد از سفر «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به شهر بصره برای بازدید و افتتاح پروژه های گازی این منطقه صورت گرفت و او در جریان این سفر بر حفاظت از جان معترضان تاکید کرده بود.

وزارت کشور عراق نیز جمعه شب اعلام کرده است درباره حادثه کشته شدن فرد یاد شده تحقیقاتی را انجام خواهد داد.

این درحالی است که سایت شفق نیوز جمعه شب همچنین به نقل از یک منبع امنیتی بدون ذکر نام از ترور یک افسر سابق وزارت کشور عراق خبر داده و گفته است که او به مدت یکسال تحصن میدان التحریر از معترضان حمایت و پشتیبانی لجستیکی می کرده است.

با وجود برچیده شدن چادرهای تحصن اما به نظر می رسد که هنوز عده ای با اهداف خاص در تلاش برای روشن نگه داشتن اعتراضات و فضاسازی در این زمینه هستند.

اساسا اعتراض‌ های اجتماعی از اول اکتبر ۲۰۱۹ نهم (مهر ۱۳۹۸) در عراق با محوریت اعتراض به فساد و مشکلات اقتصادی در بغداد آغاز شد و تا آخر فوریه ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) ادامه یافت.

در شکل گیری این اعتراضات، افزون بر دلایل داخلی، تحرکات خارجی نیز نقش داشت و برخی احزاب سیاسی نیز در راستای بهره برداری سیاسی با آن همراه شدند.

این اعتراضات خشونت های بسیاری به دنبال داشت و در جریان آن تعدادی کشته و زخمی شدند.

اعتراضات اجتماعی در نهایت با اعلام «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر وقت به استعفا و تشکیل دولت «مصطفی الکاظمی» به آرامش کشیده شد و این آرامش در طول ماه های گذشته بر فضای عمومی عراق حکفرما شد.

گفته می شود که آمریکا و برخی کشورهای عربی مانند عربستان و امارات عربی متحده به علاوه رژیم صهیونیستی از این اعتراضات و تحریک عمومی مردم عراق نقش داشتند و از طریق فضای مجازی از آن حمایت کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.