درگیری تجمع کنندگان در بغداد با نیروهای امنیتی

نخست وزیری عراق پیش از این خواهان آماده باش نیروهای امنیتی شده بود و تدابیر امنیتی در اطراف میدان تحریر و خیابان‌های منتهی به آن برای تامین امنیت و مقابله با خشونت احتمالی در جریان اعتراضات گرفته شد اما در نهایت، تعدادی از حاضران در تجمع کم شمار میدان التحریر با نیروهای امنیتی درگیر و به سمت آنها سنگ و شیشه های آتش زا پرتاب کردند. آنها همچنین تلاش کردند که از سد نیروهای امنیتی مستقر در مسیرهای اطراف میدان التحریر عبور کنند.

براساس برخی گزارشها، پرتاب یک نارنجک روی پل الجمهوریه در اطراف میدان التحریر نیز باعث زخمی شدن ۱۱ افسر و نیروی امنیتی شد.

در پی این امر، سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از تجمع کنندگان خواست تا اجازه ندهند که برخی در میان آنها به سمت نیروهای امنیتی سنگ و شیشه های آتش زا پرتاب کنند. وی گفت که در این حملات دو افسر و ۳۰ نیروی امنیتی زخمی شده اند.

در همین پیوند، «مقتدا صدر» رهبر جریان صدر در بیانیه ای کسانی را که "اغتشاشگران مورد حمایت خارج" توصیف کرد، در این خشونت ها دخیل دانست و از دولت خواست تا جلوی آنها و برهم خوردن امنیت را بگیرد.

اعتراض‌ های اجتماعی از اول اکتبر ۲۰۱۹ نهم (مهر ۱۳۹۸) در عراق با محوریت اعتراض به فساد و مشکلات اقتصادی در بغداد آغاز شد و تا آخر فوریه ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) ادامه یافت.

در شکل گیری این اعتراضات، افزون بر دلایل داخلی، تحریکات خارجی نیز نقش داشت و برخی احزاب سیاسی نیز در راستای بهره برداری سیاسی با آن همراه شدند.

این اعتراضات خشونت های بسیاری به دنبال داشت و در جریان آن تعدادی کشته و زخمی شدند.

اعتراضات اجتماعی در نهایت با اعلام «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر وقت به استعفا و تشکیل دولت «مصطفی الکاظمی» به آرامش کشیده شد و این آرامش در طول ماه های گذشته بر فضای عمومی عراق حکفرما شد.

گفته می شود که آمریکا و برخی کشورهای عربی مانند امارات و سعودی ها به علاوه رژیم صهیونیستی از این اعتراضات و تحریک عمومی مردم عراق نقش داشتند و از طریق فضای مجازی از آن حمایت کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.