وزیر راه باز هم هشدار گرفت

افزایش نرخ بلیت پروازهای داخلی بیشتر از یک ماه است که داغ شده و از مردم تا نمایندگان مجلس و فعالان گردشگری به آن واکنش نشان داده‌اند. حتی وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی با افزایش نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی مخالفت کرده و این اقدام را تخلف دانسته‌اند. با این وجود شرکت‌های خدمات گردشگری همچنان از کنترل نشدن قیمت‌ها خبر می‌دهند. برخی از آژانس های مسافرتی حتی از سوی بعضی ایرلاین‌ها تهدید شده‌اند. وزیر میراث فرهنگی و گردشگری هم در نامه‌ای از وزیر راه و شهرسازی خواسته بود این رویه ناصحیح و ناصواب معامله شرکت‌های هواپیمایی را متوقف کند. با این حال روند افزایش نرخ بدون هیچ تغییر و کنترلی، ادامه پیدا کرد اما رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با انکار این قضیه، «برخی اشتباهات و تخلفات از سوی سایت‌های فروش اینترنتی و چارترکننده‌ها را باعث گرانی بلیت هواپیما» دانست و تاکید کرد که «ایرلاین‌ها تا کنون گران‌فروشی نداشته‌اند.»

بر همین اساس، عصر شنبه، دهم آبان‌ماه جلسه‌ای با حضور رییس و نایب‌رییس فراکسیون اقتصاد سفر و زیارت در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی برگزار شد تا موضوع گرانی و افزایش افسارگسیخته قیمت بلیت هواپیما برای چندمین بار بررسی شود. امان‌اله حسین‌پور، نماینده اسفراین و رییس فراکسیون اقتصاد سفر در مجلس با بیان گزارشی از فعالیت‌های صورت‌گرفته در مجلس پس از اعلام افزایش ۱۵۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما، گفت: مجلس به هیچ وجه این موضوع را قبول ندارد و آن را غیرقانونی می داند. موضوع کف قیمت به هیچ وجه قابل قبول نیست. به وزیر راه و مسؤولان سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام می‌کنم مجلس پیگیر این موضوع است و خیال نکنند با گذشت زمان قضیه فراموش می‌شود، موضوع گرانی سفرهای هوایی حل خواهد شد.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ـ نیز با اشاره به سابقه افزایش قیمت بلیت هواپیما از سوی ایرلاین‌ها در سال جاری و بیان تجربه جهانی، اظهار کرد: در هیچ جای قانون الزام به رعایت کف قیمت نیامده است، بلکه برای رعایت حقوق مردم سقف قیمت فروش، کنترل می‌شود. تعجب می‌کنم که چرا عده‌ای به دنبال جلوگیری از ارزان‌فروشی هستند. اجرای کف قیمت فروش بلیت هواپیما حتما به نبود شفافیت و تخریب رقابت در بازار منجر می‌شود. دولت و مجلس باید با قاطعیت جلو این اقدامات اشتباه را بگیرند و با اتخاذ سیاست‌های درست، جلو گران‌فروشی به مردم بایستند.

رحمت‌اله نوروزی ـ نماینده علی‌آباد و نایب‌رییس فراکسیون اقتصاد سفر و زیارت ـ نیز گفت: روشن است افزایش خودسرانه قیمت مورد قبول نیست. از دستگاه های نظارتی به ویژه سازمان بازرسی و سازمات تعزیرات حکومتی می‌خواهم منتظر نباشند و جلو تضییع حقوق مردم را بگیرند.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در پایان این جلسه به ایسنا گفت: بررسی قیمت بلیت پروازها نشان می‌دهد از اول آبان‌ماه نرخ‌ها از ۱۰۰ تا ۳۰۰ افزایش داشته است. از طرفی آژانس‌ها و ایرلاین‌ها را ملزم کرده‌اند کف قیمت را رعایت کنند. می‌گویند نرخ‌نامه سال گذشته را به اجرا گذاشته‌اند اما پرسش این است چرا این نرخ‌نامه را یک سال معطل نگه داشته‌اند؟ از طرفی انجمن شرکت‌های هواپیمایی به لحاظ قانونی وجاهتی برای نرخ‌گذاری ندارد. تعیین‌کننده نرخ قانون عرضه و تقاضا است. حتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره نرخ‌نامه‌ای که شرکت‌های هواپیمایی ارائه کرده‌اند نظر اعتراضی دارد، می‌گویند محتوای این نرخ‌نامه با آن‌چه قبلا به این سازمان ارائه شده، مغایر است.

رفیعی ادامه داد: اعضای فراکسیون اقتصاد سفر با روشن شدن ابعاد و زوایای این افزایش نرخ، اعلام کردند موضوع را به جد پیگیر خواهند شد و تحت هیچ شرایطی با این افزاش نرخ موافق نیستند و از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهند در جلسه دیگری پاسخگو باشد.

این نمودارها افزایش نرخ بلیت از ابتدای سال تا کنون را در چند مسیر پرتردد بررسی کرده است

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.