قیمت‌گذاری نامنظم؛ بلای بازار

اسدالله کارگر در مورد نحوه تعیین قیمت میوه‌جات توضیح داد: قیمت‌گذاری بستگی به کیفیت میوه هم دارد؛ برای مثال ما پرتقال تامپسون در سه قیمت متفاوت ۶، ۷ و ۱۰ هزار تومان داریم. از طرفی این فرآیند در میدان مرکزی میوه باید بر طبق سود مصوب آن لحاظ شود و به دست مشتریان برسد.

کارگر افزود: ناگفته نماند که در بین همشهریان ما برای خرید میوه‌های باکیفیت تنوع و تکثر وجود دارد؛ فردی پرتقالی را با قیمت ۶ هزار تومان می‌خرد و فردی همین میوه را با قیمت ۱۵ هزار تومان و در این فرآیند اجباری وجود ندارد.

اسدالله کارگر با گلایه از عملکرد میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار گفت: در این میدان قیمت برحسب عرضه و تقاضا تعیین می‌شود یعنی ممکن است قیمت میوه‌ای در ۱۲ شب با ۴ صبح متفاوت باشد آن هم به این خاطر که در یک ساعت عرضه بیشتر است و در ساعتی دیگر کمتر.

  ۳۵ درصد سود برای فروشندگان

وی گفت: مبنای فروش مغازه‌دار فاکتور است و در این مورد فرقی بین مغازه‌های بالای شهر و پایین‌شهر نیست. کارگر درخصوص نرخ سودی که فروشندگان می‌توانند روی محصولات داشته باشند اظهار کرد: بین ۲۵ تا ۳۵ درصد سود برای فروشندگان در نظر گرفته شده که برحسب کیفیت متفاوت است اما هیچ‌کس حق ندارد بالاتر از این مقدار سود ببرد.

  مبنای قیمت‌گذاری درست نیست

کارگر در بخشی دیگری از گفت‌وگو با گلایه از عملکرد میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار گفت: قطعا این نوع قیمت‌گذاری در میدان مرکزی میوه‌وتره‌بار مسائلی را ایجاد می‌کند.

وی درباره نهادهای نظارتی مسوول گفت: در سطح شهر تهران سازمان‌های صمت، اتاق اصناف، تعزیرات و خود اتحادیه مسوولیت این کار را برعهده دارند اما در مورد میدان مرکزی ما نظارتی نداریم!

  گرانی داریم اما گران فروشی نداریم!

رئیس اتحادیه میوه‌وتره‌بار درباره تاثیر گرانی‌ها بر معیشت و قدرت خرید مردم توضیح داد: ما گرانی داریم اما گران‌فروشی نداریم! و به همه ۴ هزار عضو رسمی خود نیز اعلام کردیم که اگر فعالیت ۵ درصدشان موجب شود اعتبار سایرین به خطر بیفتد هیچ مماشاتی با آنها نخواهیم کرد و تا پلمب واحد تجاری پیش خواهیم رفت.

کارگر در پایان از راه‌اندازی سامانه‌ای گفت که در آن قیمت محصولات تره‌بار به‌صورت آنلاین منتشر خواهد شد.

  قیمت‌گذاری ابهام‌برانگیز

با این تفاسیر، در پی فرارسیدن بهار و شروع روزهای گرم سال یک موضوع مانند سال‌های گذشته برای شهروندان موجب نگرانی است؛ قیمت میوه‌وتره‌بار در نقاط مختلف شهرها یکسان نیست و بعضا این تفاوت قیمت به ۱۰۰درصد نیز می‌رسد. این موضوع در شهر تهران و مناطق شمال و جنوب ملموس‌تر است به‌طوری‌که قیمت یک نوع خاص از میوه در شمال‌شهر با کیفیت مناسب، با نرخ آن در جنوب شهر اختلاف معنادار دارد. البته این تفاوت قیمتی فقط درباره میوه مصداق ندارد و شامل پیاز و سیب‌زمینی نیز می‌شود. بنابراین این سخن یک شهروند مقیم جنوب تهران در جای خود محل تامل بسیار است: برای ما پیاز و سیب‌زمینی حکم میوه را دارد!

p30-09