تصویر پرچم پاره آمریکا بر فراز کاخ سفید

آلبرت کوچویی، گوینده پیشکسوت رادیو هر روز با مرور تیترها و سرفصل‌های رسانه های جهان، مهمترین اخبار دنیا را روایت می‌کند. مهمترین اخباری که امروز کوچویی به آنها پرداخته است، علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و وضعیت شیوع ویروس کرونا و کنترل آن در جهان، به موضوعات دیگری همچون زلزله یونان و ترکیه اختصاص داشته است.

روایت آلبرت کوچویی از اخبار مهم رسانه های جهان در روز شنبه (۱۰ آبان ماه) به شرح زیر است: 

* نگاه روزنامه‌های انگلیس به انتخابات آمریکا

«اکونومیست»، نشریه انگلیسی در نگاه به انتخابات آمریکا این پرسش را مطرح می کند چرا پیروز انتخابات آمریکا باید بایدن باشد؟ و تحلیل‌گر سیاسی آن پاسخ می دهد زیرا دونالد ترامپ، همه ارزش‌هایی را که آمریکا با آن شناخته می‌شد، پایمال کرده است.

کشوری که در سال ۲۰۱۶ ترامپ را انتخاب کرد، دو پاره و ناشاد بود و کشوری که باید امروز او را انتخاب کند ناشادتر و چندپاره است. این ثمره پادشاهی ترامپ است. سلطان ترامپ!

همچنین طرحی از پرچم پاره پاره آمریکا بر فراز کاخ سفید، در «اکونومیست» آمده است.

یکی دیگر از نشریه های انگلیسی در گزارشی به موضوع تساوی حقوق زنان و مردان در اروپا پرداخته است. این گزارش می‌گوید در کشورهای اتحادیه اروپا، زنان بخت بهتری دارند، اما این بخت آرام آرام به دست می‌آید و شاید هم به عکس شود. برای تساوی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، راهی دراز در پیش است.

روزنامه «ایندیپندنت» نوشته است: بار دیگر لحظه سرنوشت‌ساز آمریکا. همانند جنگ داخلی سرنوشت‌ساز گینزبرگ در پنسیلوانیا. با شکست ترامپ، ترامپیسم، پایان نمی‌گیرد.

اما نشریه «تلگراف»  از کرونا و روش های جدید جلوگیری از آن نوشته است؛ «پروفسور مارتین ادی از دانشگاه بریستول می‌گوید: در خمیر دندان‌ها و همچنین دهان شویه‌ها، موادی است که در ژله‌های ضدعفونی شستشوی دست ها دیده می‌شود. از این رو، مسواک زدن پیش از خروج از خانه می‌تواند مانع نفوذ ویروس کرونا و از بین بردن آن بشود. ماندن اثرهای خمیر دندان و دهان شویه‌ها، به مدت سه تا چهار ساعت، دهان را در برابر ذره‌های ویروس کرونا مصون نگاه می‌دارد. دندانپزشکان دیگر البته بر این باور نیستند.»

* نگاه روزنامه‌های فرانسه به ترور در فرانسه است.

«لوفیگارو» ، روزنامه فرانسوی در این زمینه نوشته است: پاییز سیاه در نیس. فقط ۲۶ درصد از فرانسویان، اعلام دولت فرانسه درباره قتل‌های فرانسه را به عنوان تروریسم، باور دارند.

نگاه دیگر روزنامه‌های فرانسه به موج تازه ویروس کرونا و تظاهرات در فرانسه در پشتیبانی از آذربایجان در جنگ با ارمنستان است.

* نگاهی به تیترهای روزنامه‌های آمریکا قبل از انتخابات:

«وال استریت جورنال» : در اندیشه رای دهندگان چه می‌گذرد؟

«واشنگتن تایمز» : ظهور سوسیالیسم، در برگه های رای

«نیویورک تایمز» : مقام‌های کاخ‌سفید نگران فردای انتخابات آمریکایند.

«لس آنجلس تایمز» : رای‌دهندگان سیاه در اندیشه تبعیض‌های نژادی، اقتصاد، بهداشت و خشونت پلیس هستند. 

«یو اس ای تودی» : اسلحه، دروغ‌ها و آتش‌ها.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.