رمدسیویرهای مورد استفاده بیماران کرونایی در ایران تولید داخل است

محمدرضا شانه ساز درباره تایید اثربخشی رمدسیویر در بهبود بیماران کرونا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا افزود: بله، ما هم این خبر را شنیده ایم. در حوزه داروسازی اختلاف نظرها در مورد اثربخشی این دارو به شدت وجود دارد و در مجموع مصرف این دارو بیش از همه بستگی به نظر پزشکی دارد، اگر پزشک به اثربخشی این دارو عقیده داشته باشد تجویز می کند، در هر صورت مصرف این دارو در ایران بالاست، میزان زیادی از این دارو هم در داخل و به اندازه نیاز کشور تولید می شود.

وی گفت: بررسی ها درباره اثربخشی رمدسیویر برای بهبود کرونا در ایران هم ادامه دارد اما مساله مهم این است، هر دارویی که در دنیا برای بهبود بیماران مطرح شده در ایران تولید شده است و این نشانه توانمندی صنعت داروی ایران است که با وجود شرایط تحریم بلافاصله این داروها را تولید و در بازار ایران عرضه کرده و واقعا وجود این پتانسیل قوی تولید دارو در کشور جای خوشحالی دارد.

شانه ساز ادامه داد: داروی رمدسیویر اکنون در ایران تولید می شود، در مورد اثربخشی این دارو برای درمان کرونا صحبت های موافق و مخالف زیادی مطرح می شود و البته این بررسی ها و نظرات موافق و مخالف در مورد داروهای دیگر مطرح در بهبود بیماران کرونا نیز بیان شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: هر احتمالی را که بتواند به درمان بیماران کمک کند را از نظر دور نمی کنیم و تلاش داریم آن دارو را در کشور به تولید برسانیم.

وی گفت: همه داروی رمدسیویری که در کشور مصرف می شود، تولید داخل است و واردات این دارو از خارج متوقف شده است. حتی زمینه صادرات این دارو هم وجود دارد.

رمدسیویر یک داروی تزریقی ضد ویروس است که در سال ۲۰۱۵ در آمریکا برای درمان ابولا تولید شد، اما بعد از مدتی مشخص شد که این دارو روی ویروس های دیگری از جمله خانواده کرونا موثر است. به همین علت از زمان شیوع بیماری کووید۱۹ اثربخشی این دارو بر این بیماری جهانگیر در محافل علمی مطرح و در بسیاری از کشورها از جمله ایران مورد استفاده قرار گرفت. 

در مورد اثربخشی این دارو بر کووید۱۹ نظرات موافق و مخالف متعددی اعلام شده است، پس از ماهها استفاده از داروی رمدسیویر برای بهبود بیماران کرونا و اثربخشی نسبی آن، سازمان بهداشت جهانی حدود یک ماه پیش اعلام کرد که اثربخشی آن بر کووید۱۹ چندان زیاد نیست اما هفته گذشته سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA) اثربخشی رمدسیویر را برای درمان کووید۱۹ و ویروس کرونا تایید کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.