واکنش مراجع تقلید به اظهارات اسلام ستیزانه مکرون

نشریه فرانسوی شارلی‌ ابدو در یک گستاخی جدید کاریکاتورهای جنجالی موهن درباره پیامبر گرامی اسلام (ص) را بازنشر کرد و جریان صهیونیستی و آمریکایی سلطه و استکبار با تقسیم‌بندی صورت گرفته کاری کردند که امانوئل مکرون از اقدام نشریه موهن فرانسوی حمایت کرده و موجب خشم ملت‌های مسلمان جهان شده و برخی کشورهای حتی اجناس فرانسوی را تحریم کردند.

با اقدامات زشت و سخنان گستاخانه رئیس جمهور فرانسه در حمایت از انتشار تصاویر موهن از حضرت محمد(ص) موجی از نفرت و انزجار علیه امانوئل مکرون و کشور فرانسه در جهان اسلام ایجاد شده
است به طوری که برخی از کشورها خواستار تحریم این کشور شده اند.



آیت‌الله سبحانی مرجع تقلید شیعیان با محکومیت اقدام نابخردانه رئیس جمهور فرانسه بیان کرد: در این شرایط خاص حاکم بر جهان یعنی شیوع پدیده مخرب و ویرانگر کرونا که سلامتی بشر را تهدید می‌کند، خرد جمعی ایجاب می‌کند که سران همه کشورهای جهان - فارغ از هر نوع اختلاف سیاسی – دور هم گرد آیند و با همفکری متخصصان بهداشت کشورها، بر این پدیده فائق آیند و خدمتی عظیم و قابل تقدیر در حیات بشریت انجام دهند.

وی بیان کرد: ولی متأسفانه، برخی از سران کشورها از این خرد جمعی به دور افتاده و به جای تلاش جهت درمان بیماران، با سخنان رکیک، درباره پیامبر عظیم‌الشأن اسلام احساسات میلیاردها انسان‌های آزاده را بر ضد خود تحریک کرده و به قدری دور از منطق سخن گفته که آزادی بیان را با هتک حرمت یکسان گرفته است.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: همه مسلمانان بلکه همه عقلای جهان این عمل را محکوم کرده و همگان یک صدا می گوید:

ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
عِرض خود می بری و زحمت ما می داری

آیت‌الله مکارم‌شیرازی مرجع تقلید شیعیان نیز با اشاره  به اقدام نابخردانه رئیس جمهور فرانسه عنوان کرد: خبری که در این چند روز جهان اسلام را تکان داد، اهانت بی شرمانه به ساحت مظهر رحمت الهی پیامبر عظیم الشأن اسلام توسط رئیس جمهور نادان فرانسه است.

وی تصریح کرد: مسلمانان از این اهانت سخت خشمگین‌اند و موج نفرت و انزجار از این عمل سخیف همه جا را فرا گرفته است. کدام عاقل قبول می‌کند که صدها میلیون مسلمان جهان را با توهین بسیار زشت و زننده به پیامبرشان ناراحت کنند و بذر دشمنی را در دل آنها بپاشند؟! آیا مفهوم آزادی بیان غربی توهین به مقدسات مسلمانان است؟! آیا هیچ عاقلی چنین کار نابخردانه‌ای را انجام می‌دهد؟! اگر سیاستمداران غربی عقل سیاسی داشتند خود را با جهان اسلام درگیر نمی‌کردند و به جای رفتار عاقلانه به ماجراجویی نمی‌پرداختند.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: دشمنان اسلام هنگامی که نفوذ و رشد اسلام را در غرب به چشم دیدند در توطئه ای شیطانی صاحبان یک فکر تندرو و باطل یعنی وهابیت تکفیری را تقویت کردند تا جلوۀ رحمانی اسلام در اذهان مخدوش گردد و در پس آن اسلام هراسی و توهین را در بین مردم نشر دادند به امید آنکه نور پرفروغ آئین پیامبر رحمت را خاموش کنند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: باید ثابت کنیم که پیامبر(ص) از روح و جان و عزیزترین عزیزانمان برایمان عزیزتر است و بر دولت‌های اسلامی لازم است با استفاده از ابزارهای سیاسی و اقتصادی با فشار بر دولت فرانسه جلوی تکرار این گونه جسارت‌ها را بگیرند.

آیت الله نوری همدانی مرجع تقلید شیعیان ضمن محکوم نمودن اقدام وقیحانه رئیس جمهور فرانسه در اهانت به ساحت قدسی پیامبر اسلام(ص) از مسلمانان جهان خواست با حفظ وحدت و همبستگی این جنایت را محکوم کنند و اهانت‌کنندگان را مورد تحریم قراردهند.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به آیه یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ، بیان کرد: کافران می‌خواهند نور خدا را به‌گفتار باطل و طعن و مسخره خاموش کنند و البته خدا نور خود را هرچند کافران خوش ندارند کامل و محفوظ خواهد داشت. (صف/8)

استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: اهانت به ساحت مقدس پیامبر اعظم صلّی اللّه علیه و آله و قرآن کریم موجب تأسف و تأثر عمیق هر انسان آزاده و موحدی است. این روزها شاهد بدترین نوع کینه‌توزی دشمنان نسبت به جامعه اسلامی و پیامبر اکرم و قرآن کریم می‌باشیم.

وی ادامه داد: آنچه قطعی و روشن است آن است که قرآن کریم کتاب سعادت بشریت است و هرانسانی که آن را بخواند مسیر عزت و رستگاری و ظلم‌ستیزی را می‌یابد و آشنای با سیره نبوی کرامت انسانی و حقیقت را می‌آموزد، از این رو عده‌ای انسان‌های بی‌خرد و کج‌اندیش بر این باورند که می‌توانند با اهانت به این مقدسات مسیر حق و بیداری انسانها را به‌نفع خود تغییر دهند.

آیت الله نوری همدانی گفت: اما غافل از آن هستند دیگر این نقشه‌های ترسیم‌شده در اندیشکده‌های صهیونیستی جواب نخواهد داد و حقیقت آشکار خواهد شد، آنچه قابل توجه است این افراد پایبند به اخلاقیات و توصیه‌های پیامبران عزیز ادیان دیگر هم نیستند و فقط برای تمایلات شخصی خود می‌کوشند.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: از دولت و رئیس جمهور فرانسه می‌خواهیم دست از این رفتار وقیحانه بردارد و مسلمانان در هرکجای جهان هستند با وحدت و همبستگی خود این جنایت را محکوم کنند و این اهانت‌کنندگان را مورد تحریم قراردهند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه عنوان کرد: اینجانبضمن محکوم کردن این اهانت از مجامع بین‌المللی خصوصاً کشورهای اسلامی می‌خواهم واکنش سریع نسبت به این موضوع داشته باشند.

آیت‌الله علوی گرگانی مرجع تقلید شیعیان با محکومیت شدید اقدام رئیس جمهور فرانسه و جسارت او به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به بیان کرد: بار دیگر سخنان رئیس جمهور فرانسه آقای مکرون در حمایت از اهانت به پیامبر رحمت و محبت حضرت محمد صلی الله علیه و آله چهره واقعی آنان را در اسلام ستیزی بر ملا ساخت.

وی افزود: دنیای غرب و کشورهای اروپایی که استقبال مردم جهان مخصوصا ملت‌های اروپا را به اسلام مشاهده کرده و خود را از مبارزه منطقی با این دین متین و الهی عاجز می‌دانند، متمسک به هر وسیله‌ای شده تا چهره این دین را در نزد عموم مردم مخدوش کنند.

مرجع تقلید شیعیان بیان کرد: گاهی با حمایت از گروههای تکفیری و گمراه و میدان دادن به آنان در نشان دادن چهره خشن از اسلام و گاهی نیز با تمسخر و اهانت به مقدسات اسلامی همچون قرآن کریم و پیامبر رحمت حضرت محمد صلی الله علیه و آله تلاش در دور کردن مردم از تعالیم الهی این دین دارند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه عنوان کرد: قطعا آنچه را که استکبار جهانی برای مبارزه با اسلام در ذهن می پروراند محقق نخواهد شد و نقشه های آنان نقش بر آب می شود.

آیت الله علوی گرگانی گفت: اینجانب جسارت رییس جمهور فرانسه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را محکوم می‌کنم و بهانه آزادی بیان در غرب نباید موجب اهانت به مقدسات ادیان ابراهیمی علیه السلام شود، امید است خداوند متعال ملت های مستضعف جهان را از چنگال استکبار جهانی خلاص گرداند و فرج واقعی را محقق فرماید.



آیت الله جوادی آملی مرجع تقلید شیعیان در پایان جلسه درس فقه خود، با بیان اینکه فضائلی که در جوامع بشری وجود دارد محصول کار انبیاء الهی است، اظهار داشت: یک سلسله مسائل اخلاقی یا فضائلی در جوامع بشری هست، این مطلب اول؛ در بعضی از جاها عدل است در بعضی از جاها ادب است در بعضی از جاها احسان است، «فی الجمله» در جوامع بشری هفت ـ هشت میلیارد بشر یک سلسله فضائلی در بعضی از جاها هست. مطلب دوم این است که این محصول کار انبیاء است وگرنه بشر نزد خودش این گونه از فضائل را نداشت این گونه از گذشت‌ها را نداشت.

وی تصریح کرد: مطلب دیگر اینکه مرحوم کاشف الغطای بزرگ در کشف الغطاء می گوید به اینکه اگر معاذالله پیغمبر اسلام نبود دینی در عالم نبود، برای اینکه خلیل حق آمده ذبیح حق آمده کلیم حق آمده، مسیح حق آمده ولی کتابشان در دسترس نیست، تحریف شده است آنکه معاذالله در کتابش دارد که خدا با فلان پیامبر کشتی گرفت این دین نمی ماند، وجود مبارک پیغمبر که آمد چندین کار جهانی کرد، موسی را معرفی کرد، عیسی را معرفی کرد، خلیل حق را، ذبیح حق را، تورات و انجیل و صحف ابراهیم را معرفی کرد به عظمت در حدّ فرشته ها بلکه بالاتر از فرشته ها. کتاب های آنها را در حدّی که اصیل بود معرفی کرد لذا مسیحیت ماند، یهودیت ماند، کلیمیت ماند، فرمایش ایشان در کشف الغطاء این است که اگر معاذالله پیامبر اسلام نیامده بود دینی نمی ماند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پیامبر اسلام بر تمام بشریت، حق دارد و بی ادبی نسبت به چنین شخصیتی با هیچ عقلی جور در نمی آید، بیان کرد: بنابراین الآن تمام این تقریبا هشت میلیارد بشر روی زمین در کنار و سفره وجود مبارک پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) هستند، و نسبت به این پیامبر که حقّ جهانی دارد بر بشریت، بی‌ادبی کردن اصلاً با هیچ عقلی جور در نمی آید، اینها باید حواسشان جمع باشد حالا چه کسی اینها را تحریک کرده؟ چگونه شده؟ آنها باید مواظب باشند که حرم امن حضرت را از هر نظر حفظ بکنند، یک؛ اما ذات اقدس الهی به برکت پیغمبر به ما آبرو داد شرف داد فرمود مردم مرده بودند پیغمبر زنده نمود ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یحْییکُمْ﴾[1] این آمد شما را زنده نمود، آدم زنده اگر جامد باشد بایستد می پوسد اینها را راه اندازی کرد، صراط درست کرد، راه درست کرد، حرکت انداخت، محرّک شد، رهبری اینها را به عهده گرفت که بشود ﴿لِیخْرِجَکُم مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ﴾[2]

مرجع تقلید شیعیان افزود: در سوره مبارکه «احزاب» همانطوری که درباره پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) آمده است ﴿إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یصَلُّونَ﴾،[3] درباره مؤمنین هم هست ﴿هُوَ الَّذی یصَلِّی عَلَیکُمْ وَ مَلائِکَتُهُ لِیخْرِجَکُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ﴾[4] ما را به کجا رساند که خدا بر ما صلوات می فرستد! و فرشته ها هم به احترام تصلیه الهی، در جوار تصلیه الهی با تفاوت دو جمله، آنها هم بر ما صلوات می فرستند ما را برد در حدّ فرشته ها. این دین است آن وقت نسبت به این کسی می تواند به خودش اجازه بدهد دهن باز کند معاذالله بی ادبی کند؟!

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: بنابراین چه گروهی چه دستی در کار است که خدای ناکرده می خواهند یک اختلاف داخلی یا اختلاف خارجی یا جنگ نیابتی ایجاد بکنند این را همه عزیزان ما بزرگان ما هم باید بدانند که ما باید این معارف را منتقل کنیم این را بنویسیم و بگوییم و به جهانیان برسانیم این حرفها را اما خدای ناکرده کاری نشود که باز یک جنگ نیابتی، یک جنگ فتنه ای، در یک گوشه عالم به پا بشود. آنها خواسته شان هم همین است و از خدای سبحان هم قسم می دهیم به حق اهل بیت عصمت و طهارت که این دین را تا ظهور صاحب اصلی اش از هر خطری حفظ بفرماید و ما را هم إنشاءالله از بهره مندان اصلی این دین قرار بدهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.