پیش‌بینی صرافان از مسیر حرکت دلار در هفته آینده

در اولین روز هفته جاری قیمت دلار در صرافی‌های بانکی برابر با ۲۹ هزار و ۳۰۰ تومان بود اما فعالیت بازار ارز در حالی در روز پنجشنبه به پایان رسید که قیمت دلار به ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده بود.

 کاهش ۱۶۰۰ تومانی قیمت ارز در بازار البته در سیار بازارها نیز تاثیری شگرف را به جا گذاشت.  بر اساس این گزارش صرافان در پاسخ به این سئوال که قیمت‌ها در بازار آیا همچنان کاهشی خواهد بود؟می‌گویند: ممکن است نوسانات افزایشی در اولین روز هفته به صورت محدود وجود داشته باشند چرا که بازار در برابر ریزش قیمت‌ها مقاومت بالایی دارد .

 همتی، رییس کل بانک مرکزی پیش‌تر تاکید کرده بود ورود به بازار ارز ریسک دارد اما مردم می‌توانند در مورد سرمایه هایشان تصمیم بگیرند. وی پیش از آغاز دور دوم ریزش‌ها تاکید کرده بود که ممکن است هر لحظه اتفاقی در بازار ارز رخ دهد. اما دلیل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز چیست؟

بازار ارز

 هر چند تنها ماجرای سفر همتی به عراق و توافق برای آزادسازی منابع ایران در عراق رسانه‌ای شده است اما با این حال علی ربیعی اعلام کرده است برخی کشورها منابع ایران را آزاد کرده‌اند.

 حسین سلاح ورزی نائب رییس اتاق بازرگانی پیش‌تر میزان منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشورها را برابر با ۴۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود اما علی ربیعی بدون اشاره به کشور خاصی گفته است که برخی کشورها منابع ایران را آزاد کرده‌اند .

 به نظر می رسد این اتفاق یکی از مهمترین اتفاقات رخ داده در روزهای اخیر باشد که تاثیر آن بر بازار ارز آشکار شده است. بانک مرکزی پیش پ‌تر نیز با انتشار گزارشی تاکید کرده است از ابتدای آبان ماه روزانه ۷۰ میلیون دلار در نرخ های حاشیه نرخ‌های بازار در بازار متشکل ارزی عرضه کرده است.

از سوی دیگر فعالان بازار می‌گویند ، واکنش بازار ایران به اخبار انتخابات امریکا نیز در این ریزش بی‌تاثیر نیست. این اتفاق سبب شده سات برخی تاکید کنند نتیجه انتخابات امریکا در بازار ایران پیشخور شده است. ریزش قیمت‌ها نشان از این اتفاق دارد.

 هر چند مسئولان اقتصادی و همتی، رییس کل بانک مرکزی در روزهای اخیر واکنشی مستقیم به دور دوم ریزش‌ها نشان نداده‌اند اما صرافان می‌گویند امتناع صرافان بانکی از خرید ارز یکی از تاثیرگذارترین اتفاقات در دو روز پایانی هفته دارد و مسیر حرکت بازار را تصمیم بانک مرکزی برای ادامه این روند یا آغاز دوباره خرید ارز از سوی مردم روشن می‌کند. امتناع صرافان بانکی از خرید، قیمت خرید دلار از مردم را بسیار کاهش داد و همین امر نوسان گیران را با سردرگمی در بازار روبرو کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.