چه کسی پشت پرده توافق اسرائیل و سودان است؟

شبکه خبری المیادین روز جمعه به نقل از رسانه های اسرائیلی گزارش داد که وی با استفاده از نفوذ و روابط خود با «یوسی کوهین» رییس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی، سرکیسه را برای تقویت رابطه با خارطوم شل کرد.

 

این منابع افزودند که دوستان از جمله ولیعهد سعودی، موساد را برای تحکیم روابط نتانیاهو و خارطوم یاری رساندند.

گشودن روابط میان سودان و اسرائیل پس از اعلام کردن ترامپ به کنگره مبنی بر این‌که وی قصد دارد سودان را از لیست حامیان مالی تروریسم خارج کند و پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار خسارت توسط سودان برای جبران خسارت قربانیان آمریکایی تروریسم صورت گرفت.

پیشتر روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که  وزارت خارجه دولت ترامپ بشدت در حال وارد کردن فشار به دولت سودان برای اعلام عادی سازی رابطه با رژیم صهیونیستی است تا ترامپ بتواند از آن بهره برداری انتخاباتی کند.

به گفته ناظران، روند عادی سازی روابط رژیم های عربی با تل آویو بشدت به منافع سیاسی ترامپ و نتانیاهو گره خورده است که هر کدام به دلیل دردسرهای سیاسی نیازمند یک مانور دیپلماتیک برای مصرف داخلی بوده اند.

توافق مقام های سودانی و صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط در حالی صورت می‌گیرد که از امضای دو توافق‌نامه ابوظبی و منامه با تل آویو در واشنگتن بیش از یک ماه می‌گذرد، اقدامی که خشم و اعتراضات گسترده مردم عربی و اسلامی را با شعار خیانت به آرمان فلسطین و ادامه اشغال سرزمینهای عربی توسط اسرائیل به دنبال داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.