در میان اخبار منتشر شده درباره تحولات سودان و ادامه داشتن درگیری ها در این کشور میان شورای نظامی که با دیکتاتوری زمام امور را به دست گرفته و هر روزه دست به کشتار معترضان می زند از یک سو و انقلابیون سودانی از سوی دیگر یک خبر توجه همگان را به خود جلب کرده است.

تحولات در سودان هم چنان یکی از مهم ترین اخبار مورد توجه رسانه های جهان است به طوریکه به نظر می رسد دور جدیدی از اعتراضات در این کشور در حال اوج گرفتن است. مخالفان سودانی جدول زمانی جدیدی از اعتراضات میلیونی و نافرمانی مدنی در اواسط ماه جاری میلادی ارائه کرده اند. بر همین اساس ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر سودان جدول اعتراضات جدید شامل فراخوان‌ها برای تظاهرات میلیونی، نافرمانی مدنی و اعتصاب سیاسی در روزهای ۱۳ و ۱۴ ژوئیه جاری (۲۳ و ۲۴ تیر) را اعلام کرد. این ائتلاف هم چنین تشکیل پارلمانی مدنی از گروه‌های انقلابی را برای تصویب قوانین خواستار شد و از شورای نظامی انتقالی خواست زمام امور کشور را فوراً به دولتی مدنی تحویل دهد.

اما خبری که نگرانی ها را در خصوص تحولات سودان به وجود آورده امضای یک توافق نامه میان شورای نظامی سودان و یک شرکت کانادایی است. شرکت کانادایی دیکنز و مادسون توافقنامه ای به ارزش ۶ میلیون دلار برای بهبود وجهه شورای نظامی سودان با مقامات این شورا امضا کرده است. بی بی سی گزارش داد که این شرکت به مقامات نظامی سودان وعده داده که در برابر دریافت مبلغ مذکور تلاش می کند در میان افکار عمومی جهان وجهه شورای نظامی را بهبود بخشد؛ شورایی که به دلیل حملات وحشیانه علیه انقلابیون سودانی و معترضان این کشور بعد از به دست گرفتن زمام امور در سودان به جای عمر البشیر رئیس جمهور سابق به شدت در مجامع بین المللی مورد انتقاد قرار گرفته و حتی کار به اتحادیه آفریقا نیز کشیده شده است.

امضای این قرارداد از سوی مقامات نظامی سودان به نوعی نشانگر اذعان این مقامات نسبت به اقدامات وحشیانه خود علیه معترضان و آلوده شدن دستهایشان به خون مردم این کشور و پایین آمدن جایگاه و محبوبیتشان است. در همین راستا ارین بن میناشی رئیس این شرکت که از قضا افسر سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به موساد نیز بوده اعلام کرد که آنها می کوشند تا به شورای نظامی کمک کنند تا یک دولت مدنی و نخست وزیر شایسته در این کشور بر سر کار آید.

با توجه به سخنان رئیس این شرکت می توان به این نتیجه رسید رژیم صهیونیستی به صورت غیر مستقیم و از طریق شرکت یکی از افسران سابق موساد نه تنها به دنبال بهبود وجهه شورای نظامی در جهان است بلکه می خواهد دولت و نخست وزیری را بر سر کار بیاورد که همسو با منویات این رژیم و البته کشورهای مرتجع عرب حاشیه خلیج فارس باشد. شاید بتوان بستن قرار داد برای انحراف افکار عمومی و تبلیغات برای یک شخص و یا یک گروه را پذیرفت ولی اینکه سرویس جاسوسی موساد از طریق شرکت یکی از افسران سابق خود بخواهد در تعیین سرنوشت ملت سودان و تعیین نخست وزیر این کشور بعد از پیروزی انقلاب در سودان مداخله کند نکته قابل توجهی است که نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

مسئولان شرکت کانادایی مذکور اعلام کرده اند که شورای نظامی تلاش دارد تا از سوی دولتهای آمریکا، عربستان و روسیه تأیید شود و این شرکت در مرحله آتی اقدام به حمایت مالی از شورای نظامی و ارسال تجهیزات نظامی برای این شورا خواهد کرد.

این سخنان نشان می دهد که رژیم صهیونیستی از مرحله حمایت مالی و سیاسی از شورای نظامی سودان عبور کرده و قصد ورود به فاز حمایت نظامی از آن را دارد؛ فازی که پیشتر امارات با ارسال تسلیحات نظامی خود به سودان و تحویل دادن آنها به شورای نظامی آن را عملیاتی کرده است. شرکت مذکور هم چنین موظف است نشستی را میان محمد حمدان دقلو معاون رئیس شورای نظامی سودان و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ترتیب دهد. این شرکت برای آنکه مشروعیت بین المللی برای شورای انتقالی سودان کسب کند در این خصوص تمام تلاش خود را به کار بگیرد.

نکته جالبتر آنکه گفته می شود خلیفه حفتر فرمانده ارتش ملی لیبی که این روزها به طرابلس لشکر کشی کرده و باعث کشته و آواره شدن تعداد زیادی از مردم این کشور شده نیز پیشتر با این شرکت قرارداد امضا کرده است. بر همین اساس شرکت صهیونیستی دیکنز و مادسون پیشنهاد داده تا ائتلافی میان سودان و شبه نظامیان خلیفه حفتر تشکیل شود تا در برابر دریافت پول از سودان از شورای نظامی این کشور حمایت نظامی به عمل آورد.

عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی با دیدن تحولات سودان و اعتراضات مردمی در این کشور وحشت زده شده و بیم آن دارند که یک دولت مردمی و چه بسا با گرایشات اسلامی و ضد صهیونیستی بر سر کار آمده و سیاستهای ضد سعودی و ضد صهیونیستی در پیش بگیرد بنابراین قبل از مشخص شدن سرنوشت دولت در این کشور دست به کار شده و برای تعیین تکلیف ملت سودان وارد عمل شده اند.

دولت های مذکور از تحرکات نظامی خلیفه حفتر در لیبی و بی ثبات کردن اوضاع این کشور با هدف ایجاد یک نظام دیکتاتوری مشابه مصر در طرابلس نیز حمایت می کنند و می توان گفت که پیشنهاد تشکیل ائتلاف میان این عناصر در سودان و لیبی در واقع کاملاً به نفع اهداف سیاسی عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی است.

در هر صورت باید گفت که سرویس جاسوسی موساد نیز در کنار ریاض و ابوظبی برای انحراف اعتراضات مردمی در لیبی و سودان و مصادره آن به نفع خود پا به عرصه گذاشته و تل آویو به صورت غیر مستقیم و تحت عنوان یک شرکت کانادایی تلاش می کند تا از مداخله در کشورهای منطقه و آفریقا جا نماند؛ مساله ای که هوشیاری و لزوم توجه گروه های سیاسی آزادی خواه و مستقل در سودان و لیبی را می طلبد تا مانع نفوذ ایادی رژیم صهیونیستی در این شوند همانطور که پیشتر مخالفت خود را با تبعیت و دنباله روی از عربستان و امارات اعلام کرده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.