عوامل مستعدکننده سرطان سینه را بشناسید

‎مسئول فنی شیمی درمانی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در خصوص عوامل موثر در بروز سرطان سینه توضیح داد: عوامل وراثتی تنها عامل ابتلا به سرطان سینه نیست و عوامل محیطی مانند تغذیه نامناسب، چاقی، کم تحرکی، استفاده از داروهای هورمونی، مصرف سیگار، نداشتن دوره شیردهی، حاملگی اول بعد از ۳۵ سالگی، قاعدگی زودهنگام و دیر یائسه شدن هم نقش بسیار زیادی در بروز این سرطان دارند.

‎الهام مهرآوران استرس را یکی از مهمترین عوامل ایجاد سرطان اعلام کرد و افزود: غذاهایی که دارای مواد نگهدارنده هستند، از جمله عوامل بروز سرطان اند و به همین دلیل به زنان توصیه می شود تا حد امکان از این غذاها مصرف نکنند.

‎وی افزود: سرطان سینه از جمله سرطان هایی است که عوامل وراثتی یا ژنتیکی در آن نقش دارد. در واقع وراثت عامل بروز حدود ۱۰ درصد از موارد ابتلا به سرطان سینه در زنان به شمار می رود.  

‎مهرآوران اظهار داشت: اگر ۲ نفر یا بیشتر از فامیل درجه یک فرد دچار سرطان سینه یا سرطان تخمدان در سن کمتر از ۵۰ سال شده باشند، این فرد نیاز به خودمراقبتی بیشتری دارد و در برخی موارد هم توصیه به انجام تست ژنتیک می شود.

‎وی به زنان توصیه کرد که با علائم این بیماری آشناتر شوند و افزود: علائم خطر این بیماری می تواند تغییرات رنگ پوست سینه، ترشحات از نوک آن یا تورفتگی نوک سینه و همچنین ایجاد توده در این عضو باشد که حتما این علائم باید مورد بررسی قرار گیرند زیرا برخی از آنها ممکن است علائم سرطان باشد.

بعد ۴۰ سالگی باید ماموگرافی انجام دهند

‎وی ادامه داد: زنان بعد از ۴۰ سالگی باید ماموگرافی انجام دهند ‌و مورد معاینه قرار گیرند و در صورت نرمال بودن وضعیت، بر حسب نظر پزشک هر سال یا هر دو سال یک بار ماموگرافی یا معاینه خود را تکرار کنند.

مهرآوران همچنین به زنان توصیه کرد که در فواصل مراجعه، باید ماهانه خودشان نیز معاینه عضو را انجام دهند و در صورت پیدا کردن هر علامتی زودتر به پزشک مراجعه کنند تا تحت بررسی تخصصی قرار گیرند.

‎وی اظهار امیدواری کرد که با این مراقبت ها سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، چون در درمان بیماری و هم در افزایش طول عمر، خیلی موثر است.

مهرآوران ادامه داد: امیدوارم زنان ایرانی با مراقبت کامل از خودشان و مراجعه به موقع به پزشک، در همان مراحل اولیه، سرطان سینه را شناسایی و درمان قطعی و مناسب را دریافت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.