بحران در کمین بازار مرغ است؟

بسیاری از مسئولان بر این باورند که کمبود و گرانی نهاده‌های دامی علاوه بر کاهش میل و رغبت مرغداران به جوجه ریزی منجر به کاهش وزن مرغ تولیدی شده است که همه این عوامل دست به دست یکدیگر داده تا بازار مرغ متشنج شود.

با وجود اعتراض‌های مکرر مرغداران، ستاد تنظیم بازار در ۳۰ مهر قیمت مصوب هر کیلو مرغ زنده را ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان با احتساب ۱۰ درصد در اختیار استانداران و قیمت مصوب مرغ گرم را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد که با واکنش شدید تولیدکنندگان روبرو شد چرا که آن‌ها براین باورند که نرخ اعلامی ‌هیچ گونه سنخیتی با هزینه‌های تولید ندارد و در صورت اصلاح نشدن، تولید مرغ به بحران کشیده می‌شود.

ماجرا تنها به این جا ختم نمی‌شود چرا که با جهش قیمت اقلام اساسی سبد خانوار و تخلف برخی واحدهای صنفی در فروش مرغ با قیمت‌های گزاف، قدرت خرید بسیاری از اقشار جامعه کاهش یافته است و آن‌ها به سبب حقوق‌های حداقلی چاره‌ای جز حذف محصولات مختلف از سبد مصرفی خود ندارند.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان‌می دهد که هر بسته مرغ با وزن ۱.۸۰۰ گرمی در فروشگاه‌ها با نرخ ۹۸ هزار تومان عرضه می‌شود که فروشندگان دلایلی همچون بسته بندی، قطعه بندی و ... را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین جزئیات بازار نهاده‌های دامی، نرخ واقعی مرغ و دلایل گرانفروشی برخی واحدهای صنفی با خبر شویم:

مرغداران به نرخ مصوب مرغ معترضند/بحران مرغ در کمین است

محمد کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه مرغداران نسبت به نرخ مصوب مرغ معترض هستند، اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، نرخ مصوب مرغ تناسبی با آنالیز واقعی قیمت‌ها ندارد و طبق روال معمول، ستاد تنظیم بازار به صورت مصلحتی قیمت‌ها را اعلام کرده است.

وی افزود: با وجود آنکه اعلام قیمت غیرواقعی، بی ثباتی در بازار مرغ را به همراه دارد، از ستاد تنظیم بازار تقاضا کرده ایم که تجدید نظری در نرخ داشته باشد چراکه مرغدار، بخش اعظم نهاده مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه می‌کند.

کمالی سروستانی ادامه داد: علی رغم ظرفیت مناسب جوجه ریزی، مرغداران نگرانی‌هایی از حیث تامین نهاده دارند، درحالیکه با تامین نهاده مورد نیاز، تولیدکنندگان اقدام به تولید می‌کنند.

این مقام مسئول نیاز ماهانه کشور را ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه اعلام کرد و گفت: کارگروه تنظیم بازار تولیدکنندگان را مکلف کرده ماهانه ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی داشته باشند که با تامین نهاده، نیاز بازار به طور کامل تامین می‌شود، در غیراین صورت با کمبود وزن و بحران عرضه در بازار روبرو خواهیم شد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به قدرت اقتصادی خانوار در تلاشیم تا بازار مرغ به ثبات برسد که لازمه تحقق این موضوع مدیریت بازار نهاده است، در غیر این صورت با افزایش قیمت مرغ در بازار روبرو می‌شویم.

بازنگری در سامانه بازارگاه گامی برای حمایت از مرغدار/تجدید نظر در قیمت مصوب مرغ امری ضروری است

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به هفته اخیر نوسان چندانی نداشته است، اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده ۱۷ هزار تومان و مرغ گرم ۲۵ هزار تومان است.

وی افزود: با وجود بازنگری در سامانه بازارگاه، مرغداران خرید خود را مستقیم بدون واسطه خریداری می‌کنند، گرچه سهمیه‌های خوبی در سامانه تعریف شده، اما نیاز کل دوره پرورش را جوابگو نیست.

اسداله نژاد ادامه داد: توزیع نهاده از طریق سامانه بازارگاه نیاز ۴۰ روزه مرغداران را تامین می‌کند که این میزان کمتر از نیاز دوره پرورش است، اما به طور کلی بخشی از نیاز مرغداران بر مبنای ویژگی جدید تامین شده است که استمرار این روند، آرامش خاطر مرغداران، کاهش قیمت تمام شده و نرخ فروش محصول در بازار را به همراه دارد.

این مقام مسئول در واکنش به نرخ مصوب مرغ گفت: اگر نهاده مورد نیاز مرغدار به طور کامل از این طریق آماده شود، تولیدکننده نسبت به ادامه تولید آرامش خاطری دارد چرا که حداقل‌های مولفه تولید در قیمت‌ها لحاظ شده است.

وی با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های تولید کماکان همانند هفته‌های گذشته است، بیان کرد: علی رغم وعده‌های مسئولان، بخش اعظم نهاده‌ها از بازار آزاد تامین می‌شود که با بازنگری در سامانه و تامین ۱۰۰ درصد نیاز مرغداران شاهد آرامش بازار خواهیم بود، در غیر این صورت با بحران کمبود عرضه مواجه خواهیم شد.

نایب رئیس کانون انجمن‌صنفی مرغداران گوشتی نرخ کنونی هر کیلو ذرت در بازار آزاد را ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان و کنجاله سویا را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: نرخ کنونی نهاده در بازار سیاه با قیمت مصوب اختلاف چندبرابری دارد که همین امر بی اعتمادی عجیبی نسبت به دولت و ایفای تعهدات مسئولان در بین مرغداران ایجاد کرده است.

اسداله نژاد ادامه داد: با وجود بی اعتمادی مرغداران نسبت به عدم ایفای تعهدات مسئولان و زیان چندماهه اخیر، ترس و واهمه‌ای در بین تولیدکنندگان وجود دارد که همین امر مانع میل و رغبت مرغدار به جوجه ریزی می‌شود.

 تلاش دلالان برای استقرار نیافتن سامانه بازارگاه بی‌نتیجه ماند/اختلاف ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی قیمت مصوب مرغ با نرخ واقعی

برومند چهارآیین کارشناس صنعت طیور با اشاره به اینکه قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته افزایش چندانی نداشته است، اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب واحد مرغداری ۱۸ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به کمبود عرضه پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ زنده با افزایش نسبی به مرز ۲۰ هزار تومان برسد.

چهار آیین کمبود نهاده را یکی از علل اصلی گرانی مرغ در بازار برشمرد و گفت: در حال حاضر هر کیلو ذرت با نرخ ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار تومان و کنجاله سویا ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود که با نرخ مصوب اختلاف معناداری دارد.

این کارشناس صنعت طیور ادامه داد: با وجود مخالفت دلالان و واسطه گران که با لابی گری‌های متعدد به دنبال عدم استقرار سامانه بازارگاه بودند، اما با تلاش مستمر وزارت جهاد کشاورزی، تولیدکنندگان بدون واسطه به بازار نهاده‌های دامی دسترسی پیدا کردند که از این طریق ۵۵ تا ۶۰ درصد نهاده هایشان با نرخ مصوب تامین می‌شود.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از حذف واسطه‌ها و دلالان با استقرار سامانه بازارگاه خبر داد و گفت: استقرار سامانه بازارگاه به سبب تامین نهاده با سرعت و نرخ مصوب نوید خوبی را به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می‌دهد که امیدواریم در دوره بعد تلاطم در بازار نهاده‌های دامی را نداشته باشیم.

وی درباره آخرین وضعیت روند جوجه ریزی بیان کرد: اگر سایه سنگین سیاست قیمت دستوری را از تولید بردارند، کمبودی در عرضه نخواهیم داشت، اما با اجرای این سیاست غیرکارشناسی، قیمت مصوب ۱۳ هزار تومانی برای مرغ زنده با نرخ واقعی تولید ۴ هزار و ۵۰۰ تومان فاصله دارد.

چهارآیین قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به تغییرات وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار انتظار می‌رود که تجدید نظری در قیمت صورت گیرد، در غیر این صورت فاصله قیمتی در ماه‌های آتی تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد به طوریکه با کمبود عرضه قیمت مرغ از مرز ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان فراتر خواهد رفت.

این کارشناس صنعت طیور نیاز ماهانه کشور را ۹۵ تا ۱۰۰ میلیون قطعه مرغ اعلام‌کرد و گفت: با وجود آنکه ظرفیت کافی برای جوجه ریزی و تولید گوشت مرغ داریم، اما هم اکنون به سبب اتخاذ سیاست‌های نادرست و غیرکارشناسی در امر قیمت گذاری حدود ۹۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده است که با تعدیل قیمت، کمبودی در تولید گوشت مرغ نخواهیم داشت.

وی استقرار سامانه بازارگاه و حذف واسطه‌ها را گامی ‌مهم در صنعت طیور اعلام کرد و گفت: دلالان به معنای واقعی با لابی گری در دولت و بانک مرکزی قصد داشتند که سامانه بازارگاه استقرار نیابد تا بتوانتد به سفته بازی و التهاب قیمت در بازار ادامه دهند که خوشبختانه با تلاش وزیر جهاد کشاورزی، مرغداران می‌توانند بر مبنای ظرفیت واحد تولیدی ذرت و سویا مورد نیازشان را خریداری کنند.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: بنابر آمار از ابتدای آذر گذشته تا پایان مهر امسال، مرغداران از محل فروش مرغ رقمی حدود ۴ هزار میلیارد تومان متصرر شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.