۵ علامت که نشانه ابتلا به کرونای بلند مدت است

با این حال، این تنها مشکلی نیست که مقامات بهداشتی از آن نگران هستند. بسیاری از بهبود یافتگان از ویروس کرونا همچنان دارای علائم این بیماری بوده و در اصطلاح به کرونای بلند مدت مبتلا شده اند. کرونای بلند مدت درباره کسانی به کار می‌رود که دوره بهبودی کرونا را طی کرده اند، اما همچنان شاهد عوارض و علائم بلند مدت بیماری هستند. علائم بیماری در این افراد به طور معمول بسیار طولانی‌تر از دیگر بیماران است و ممکن است ماه‌ها پس از بهبودی نیز مشاهده شود. تحقیقات کالج سلطنتی لندن نشان می‌دهد ۱۰ درصد مبتلایان به کرونا بیش از دوره معمول علائم کرونا را با خود به یادگار دارند. از این میان، درصد کمی ممکن است علائم بیماری را برای ماه‌ها پس از بهبودی شاهد باشند. تحقیقات گسترده در انگلیس نشان داده است ۲۵۰ هزار مبتلا به کووید ۱۹ برای بیش از ۳۰ روز علائم بیماری را داشته اند.

محققان انگلیسی می‌گویند ۵ علامت در مبتلایان به کووید ۱۹ وجود دارد که می‌تواند ابتلای فرد به کرونای بلند مدت را پیش‌بینی کند. این ۵ علامت شامل موارد ذیل است:

۱- خستگی و بی حالی
۲- سردرد 
۳- مشکلات تنفسی 
۴- صدای خشن (در این حالت صدای فرد خشن، متشنج و دارای خش خش است)
۵- درد‌های عضلانی

کسانی که در هفته نخست ابتلا به کووید ۱۹ علائم بالا را از خود نشان دهند، احتمال بیشتری دارد که به کرونای بلند مدت دچار شوند. محققان انگلیسی تاکید دارند از میان ۵ علامت ذکر شده، مشکلات تنفسی اصلی‌ترین علامتی است که می‌تواند پیشگویی کننده ابتلا به کرونای بلند مدت باشد. پیش‌تر محققان بر تاثیر سن و جنسیت در بروز کرونای بلند مدت تحقیق کرده بودند، اما پژوهش کمتری در زمینه علائمی که می‌تواند پیش‌بینی کننده بروز آن باشد انجام شده بود.

شواهد نشان می‌دهد با افزایش سن به میزان قابل توجهی به خطر ابتلای افراد به کرونای بلند مدت افزوده می‌شود. این افزایش سن به طور مشخص در افراد بالای ۵۰ سال محسوس است. از سوی دیگر، اگر چه شواهد در گذشته ثابت کرده بود مردان بیشتر از زنان در خطر ابتلا به کرونای شدید هستند و متاسفانه آمار قربانیان این گروه جنسیتی بیشتر است، اما تحقیقات دانشمندان نشان داد زنان احتمال بیشتری دارد که به علائم کرونای بلند مدت دچار شوند.

کرونا

آسیب شدید کرونا بر ریه ها

دانشمندان استرالیایی در تحقیقات خود بیمارانی که به کرونای شدید مبتلا شده و در بیمارستان بستری بودند را مورد مطالعه قرار دادند. شواهد نشان داد ۶ هفته پس از مرخص شدن این بیماران از بیمارستان، بیش از ۸۸ درصد از آن‌ها هنوز علائم آسیب ریوی را داشته‌اند. آزمایشات و سی‌تی اسکن این افراد نشان داد ریه‌های آن‌ها هنوز هم درگیر عوارض ابتلا به ویروس کرونا بوده است.

همچنین ۴۷ درصد این بیماران با گذشت بیش از ۶ هفته از بهبودی از مشکلات تنفسی و ناتوانی در دم و بازدم شکایت داشتند. تحقیقات دانشمندان پس از گذشت ۱۲ هفته (تقریبا ۳ ماه) نشان داد ریه‌های ۵۶ درصد از بهبود یافتگان هنوز هم از عوارض کرونا آسیب دیده است و ۳۹ درصد آن‌ها همچنان مشکل تنفسی دارند.

میانگین سنی این بیماران ۶۱ سال بود و مردان ۶۰ درصد این جامعه آماری را تشکیل می‌دادند. بیش از ۵۰ درصد از این بیماران سابقه استعمال دخانیات داشتند و ۶۵ درصد آن‌ها از چاقی یا اضافه وزن رنج می‌بردند. این تحقیقات همچنین خط بطلانی بر تصور نادرست اجتماعی درباره مصونیت افراد سیگاری یا معتاد در برابر ویروس کرونا است.

محققان تاکید دارند فرآیند ریکاوری بهبودیافتگان کووید ۱۹ هفته‌ها ادامه داشته و بسیاری از آن‌ها دچار آسیب‌های ریوی بلند مدت شده‌اند. با این حال، بدن این افراد در مسیر بهبودی قرار دارد، اما ضروری است افرادی که به کرونای شدید مبتلا می‌شوند در دوره ریکاوری و نقاهت تحت نظر پزشک و کادر درمانی قرار بگیرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.