این ۳ علامت ساده اما خطرناک را در پا‌هایتان جدی بگیرید

به گزارش  نشریه انگلیسی اکسپرس، فشار خون بالا یا پرفشاری خون (Hypertension) که گاهی به آن پرفشاری شریانی گفته می‌شود، یک بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا می‌رود. به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌ها، شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.

فشار خون شامل دو مقیاس سیستولی و دیاستولی است که وابسته به انقباض (سیستول) یا استراحت (دیاستول) ماهیچه قلب بین ضربان‌ها است. بر اساس آخرین دستورالعمل طبقه بندی فشار خون بالا از انجمن قلب امریکا در سال۲۰۱۷ میلادی (معتبر‌ترین منبع بیماری‌های قلبی) در حالت استراحت، فشار خون طبیعیِ سیستولی (یا حداکثر فشار خون) بین ۹۰ تا ۱۱۹میلی‌متر جیوه و فشار خون طبیعی دیاستولی (یا حداقل فشار خون) بین ۶۰ تا ۸۰ میلی‌متر جیوه است.

افزایش شدید فشار خون (برابر یا بیش از فشار سیستولی ۱۸۰ یا فشار دیاستولی ۱۱۰ که گاهی پرفشاری بدخیم یا پرفشاری شدید خون نامیده می‌شود) به «بحران پرفشاری خون» اطلاق می‌شود. فشار خونِ بالای این سطوح بیانگر خطر بالای عوارض ناشی از آن است. افرادی که فشار خون آن‌ها در این محدوده قرار دارد ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند، اما بیش از افراد عادی دچار سردرد (در ۲۲٪ از موارد) و سرگیجه می‌شوند. علائم دیگر بحران این عارضه می‌تواند شامل زوال بینایی، تنگی نفس بر اثر نارسایی قلب یا یک حالت بی‌قراری عمومی بر اثر نارسایی کلیوی باشد.

پژوهشگران انگلیسی می‌گویند اگر فشار خون بالا درمان نشود به دلیل فشاری که به عضلات قلب وارد می‌کند در نهایت منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد شد. این بیماری همچنین می‌تواند به دیواره‌های رگ‌ها و بافت‌های دیگر بدن مانند مغز، کلیه ها، و چشم‌ها آسیب وارد کند.

حال دانشمندان اعلام کردند می‌توان به راحتی از ۳ نشانه غیرعادی در پا‌ها به خطر فشار خون بالا پی برد که شامل موارد ذیل است:

۱- احساس سوزش در پا‌ها (به دلیل ضربان ضعیف قلب)
۲- از دست دادن مو‌های بدن در بخش ساق و قسمت پایینی پا‌ها
۳- بی حسی و گِزگِز کردن پا‌ها

دانشمندان تاکید دارند فشار خون بالا منجر به کاهش گردش خون در ساق و پا‌ها می‌شود. همین گردش خون ضعیف در نهایت منجر به علائم و عوارض ذکر شده خواهد شد. باید پس از مشاهده علائم بالا در پا‌ها سریعاً به یک پزشک متخصص مراجعه شود. اگر پیش‌تر ابتلای شما به فشار خون بالا تایید شده است حتماً پزشک را در جریان قرار دهید تا بتواند با تجویز دارو‌های لازم به درمانتان به صورت موثرتری اقدام کند.

سه علامت ساده در پا‌ها که نشان دهنده فشار خون خطرناک است

کسانی که در ساق‌های خود احساس درد می‌کنند، خیلی زود خسته می‌شوند یا در پیاده روی به دلیل گرفتگی عضلات دچار مشکل هستند حتماً باید از سوی یک پزشک عمومی از جنبه بیماری سرخرگ محیطی مورد ارزیابی قرار گیرند.

بیماری سرخرگ محیطی (PAD) به معنی تنگی عروق محیطی مانند سرخرگ‌های دست و پا است. علائم این بیماری شامل لنگیدن متناوب که با استراحت بهبود می‌یابد، پوست براق و سرد اندام، ریزش مو‌های اندام، بروز زخم‌های جلدی ایسکمیک در اندام‌ها می‌شود. پیشرفت علائم حتی می‌تواند به نکروز انگشتان و قطع اندام بینجامد.

متخصصان تاکید دارند اگر در حال یا گذشته استعمال دخانیات داشته اید و یا کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری سرخرگ محیطی را دارند حتماً باید نسبت به این بیماری مورد ارزیابی قرار بگیرند. با این حال، کسانی که دارای سلامت جسمانی هستند، هیچ علائمی از بیماری را ندارند، زیر ۶۰ سال سن دارند و نیز سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را نداشته اند نباید نسبت به این بیماری نگران باشند.

با این وجود، اگر فرد دارای فشار خون بالا بوده و نسبت به درمان آن بی توجه باشد، این امر می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی قلبی شود. ورزش کردن، رژیم گرفتن و تغییر سبک زندگی می‌تواند به میزان قابل توجهی بر شرایط جسمانی فرد تاثیر گذار باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.