ایران برای مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا چه برنامه‌ای دارد؟

نوذر شفیعی درباره اینکه آیا ایران برنامه ای برای مقابله با تحریم های آمریکا دارد گفت: ایران زمانی که با آمریکا وارد اختلاف شد، برنامه های خود را طوری تنظیم کرد که مطابق این تحریم ها باشد. ایران در بلند مدت خود را آماده چنین شرایطی کرده است. همین حالا مشخص است که ایالات متحده از حمله به ایران بیم دارد. البته شرایط جهانی هم به نفع ایران است.

تحریم ها آنطور که ترامپ می خواهد به نتیجه نمی رسد چون ایران خودش را در بسیاری از جهات آماده کرده است. البته این موضوع هم هست که ما در حوزه نظامی کار بیشتری انجام داده ایم و در حوزه اقتصاد کم کارتر بوده ایم. به همین دلیل است که در این زمینه آسیب پذیری ما بیشتر بوده است. اما به هر حال ایران خود را برای چنین اتفاقاتی آماده کرده است.

وی در توضیح تبعات تحریم وزیر نفت ایران نیز گفت: بر اساس این تحریم ها دارایی های زنگنه مسدود می شود که  البته او گفته است که دارایی در خارج از کشور ندارد. دوم اینکه شرکت های آمریکایی با نهادهایی که با زنگنه کار می کنند، کار نخواهد کرد. تنها موردی که می تواند در فروش نفت مشکل ایجاد کند، این است که  رفت و آمد زنگنه به خارج از کشور محدود شده و از این نظر فروش نفت با مشکل رو به رو شود. اما شیوه ایران برای صادرات نفت آنقدر پیچیده است که ایالات متحده نمی تواند آن را ردیابی کند یا جلوی آن را بگیرد. 

وی در پایان در خصوص اینکه آیا با روی کار آمدن بایدن لغو تحریم ها سخت تر خواهد شد گفت: این فرمان اجرایی است و برای اینکه این فرمان لغو شود، بایدن نیازمند آن است که به کنگره اثبات کند ادعای مطرح شده صحت ندارد. در واقع بایدن اگر وارد کاخ سفید شود و بخواهد تحریم ها علیه ایران را لغو کند، باید استدلال بیاورد که زنگنه برخلاف ادعای دولت ترامپ دستی در حمایت از گروه هایی که آنها تروریستی می دانند ندارد. ممکن است که کنگره در تائید نظر بایدن دچار مشکل شود. تا زمانی که ایران و آمریکا دچار اصطکاک هستند این مسائل ادامه دارند. ما باید حتی در صورت انتخاب بایدن هم کمربندهای خود را محکم ببندیم چون این وضعیت کم و بیش ادامه خواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.