حبیب‌الله بیگناه درگذشت

او در معرفی این شاعر بیان کرد: حبیب‌الله بیگناه در شهریور ۱۳۱۸ در بجنورد به دنیا آمد. نوجوانی‌اش در تب‌وتاب رخدادهای سیاسی زمانه‌اش گذشت و سال‌های جوانی و دوران دبیرستان را به مشهد آمد و به‌ این واسطه با بزرگان ادبیات خراسان و مشهد آشنا شد و بسیار زود به محفل و هم‌نشینی نام‌آورانی چون مهدی ‌اخوان‌ثالث، محمد قهرمان و محمدرضا شفیعی‌کدکنی پا گذاشت. تحصیلات دانشگاهی را در دانشکده ادبیات فردوسی مشهد پی‌گرفت و این سرچشمه بهره‌مندی از مکتب بزرگانی نظیر زنده‌یاد دکتر فیاض بود.

فخرایی افزود: او از همان آغاز بر پایه کنجکاوی درونی و جست‌وجوگری ویژه‌اش در لابه‌لای صفحات و اوراق کتاب‌های ادبی و یا به فراست از میان گفته‌ها و نقل قدما به جمع‌آوری رباعی‌های تاریخ ادبیات برخاست که پس از سال‌ها ویرایش و تطبیق نسخ، مجموعه گران‌قدری از هزار سال رباعی‌سرایی فارسی را در کتابی به‌نام «چهارگانی»  منتشر کرد.

او در ادامه گفت: بیگناه در احوالات شیدایی خویش پیاپی دست به سرایش شعرهایی بیشتر در قالب غزل می‌زد که اکثر آن‌ها هنوز لابه‌لای اوراق و دفترهای پراکنده اوست لکن چندسال پیش مجموعه‌ای را با عنوان «کدامین از هیچ» منتشر ساخت. از دیگر مجموعه‌های شعری او می‌توان به کتاب «هیچ ترتیبی و آدابی مجوی» اشاره کرد که در سال‌های جوانی منتشر شد و در کتابی که روان‌شاد مشفق ‌کاشانی با عنوان «خلوت ‌انس» از شعر شاعران معاصر جمع‌آوری کرده چندین شعر بیشتر در قالب غزل از او به‌جای مانده است.

فخرایی اظهار کرد: او همچنین در زمینه تصحیح و گردآوری نسخ شاعران گذشته فعالیت داشت که می‌توان به چاپ کتابی که تدوین شعرهای «حکیم لاادری» بود،  اشاره کرد. آن‌چه علاوه بر کوشش‌های پژوهشی او در زمینه ادبیات می‌توان به آن اشاره کرد، سابقه بیش از ۳۰ ‌سال آموزگاری ادبیات فارسی در دبیرستان‌های مشهد است.

به گفته او، پیکر حبیب‌الله بیگناه امروز (پنج‌شنبه، هشتم آبان‌ماه)  در قطعه هنرمندان و نام‌آوران خراسانی در آرامستان بهشت رضای مشهد به خاک سپرده شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.