خودداری اف‌بی‌آی از توضیح به کنگره درباره دخالت انتخاباتی ایران

 مقام اطلاعاتی آمریکا درخواست قانونگذاران این کشور برای حضور مقام‌های «اف‌بی‌آی» در جلسه‌ای جهت توضیح درباره ادعاها پیرامون دخالت ایران در انتخابات آمریکا را رد کرده است.

رسانه‌های آمریکا می‌گویند دفتر «جان راتکلیف»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا درخواست هیئت ایالت فلوریدا در کنگره برای دریافت توضیح درباره ادعای دخالت دولت‌های خارجی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را رد کرده است.

«استفانی مورفی» و «مایکل والتر»، قانونگذاران دموکرات ایالت فلوریدا در مجلس نمایندگان آمریکا چند روز پیش خواستار حضور مقام‌های «اف‌بی‌ای» تا تاریخ ۳۰ اکتبر برای توضیح درباره ادعاهای مطرح‌شده در خصوص «ماهیت و گستره تلاش‌های ایران و روسیه جهت تضعیف انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا» شدند.

آنها این درخواست را جمعه پیش مطرح کردند؛ یک روز بعد از آنکه «جان راتکلیف»، مدیر طلاعات ملی آمریکا مدعی تلاش‌های روسیه و ایران برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی آمریکا شد.

راتکلیف این ادعا را در یک کنفرانس خبری مختصر که «کریستوفر رای»، رئیس سازمان اطلاعات داخلی و امنیتی آمریکا (اف‌بی‌آی) هم در آن حضور داشت مطرح کرد.

جان راتکلیف  ادعا کرد: «ما می‌توانیم این را تأیید کنیم که برخی از اطلاعات ثبت‌نامی رأی‌دهندگان در اختیار ایران و مستقل از آن در اختیار روسیه قرار گرفته است.»

خبرگزاری رویترز گزارش داده بود این ادعا در حالی مطرح شده که بخش زیادی از اطلاعات ثبت‌نامی رأی‌دهندگان برای عموم مردم قابل دسترس است. با وجود این، راتکلیف مدعی شده ایران با ارسال ایمیل‌های جعلی تلاش کرده رأی‌دهندگان را ارعاب کند.

دفتر مورفی روز دوشنبه تأیید کرد که مدیر اطلاعات ملی آمریکا درخواست قانونگذاران ایالت فلوریدا را رد کرده است.

ادعای جان راتکلیف درباره دخالت ایران در انتخابات آمریکا با تشکیک برخی از قانونگذاران آمریکا از جمله «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همراه شده است. 

این قانونگذاران گزارش‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا که در آنها ایران، چین و روسیه به تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر متهم می‌شوند را نتیجه فشارهای ترامپ بر روی دستگاه‌های اطلاعاتی برای انتشار گزارش‌های همسو با خواسته‌های او می‌دانند.

دونالد ترامپ از مدت‌ها قبل بارها بدون ارائه هیچ سندی مدعی شده بود ایران، چین و روسیه دوست دارند رقیب انتخاباتی‌اش، «جو بایدن» در انتخابات به پیروزی برسد؛ هر سه کشور این ادعا را رد کرده‌اند.

دونالد ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید رابطه خوبی با دستگاه‌های اطلاعاتی نداشته و بارها روسای این دستگاه‌ها را به دلیل ارائه نظراتی مخالف با نظرات خودش اخراج کرده است.

چندی پیش مدیر سابق بخش اطلاعات وزارت امنیت داخلی آمریکا فاش کرد که مقام‌های ارشد این وزارتخانه وی را تحت فشار گذاشتند تا با دستکاری در اطلاعات ایران و چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا متهم کند.

«برایان مورفی» روز ۲۰ شهریور تصریح کرد که «چاد اف ولف»سرپرست موقت وزارت امنیت داخلی آمریکا در بهار سال جاری (ماه می) به وی دستور داده بود که شروع به تهیه گزارش‌هایی درباره «فعالیت‌های مداخله‌جویانه» ایران و چین در آمریکا کند.

مورفی از اجرای این دستورات امتناع ورزید و تأکید کرد که عمل به این دستورات، ایالات متحده را در معرض خطری قابل توجه قرار می‌دهد و به دنبال آن در ماه ژوئیه، رتبه وی به مدیریت وزارت امنیت داخلی آمریکا تنزل یافت.

آمریکا در حالی کشورهای دیگر را به دخالت در انتخابات متهم می‌کند که از سوی نهادهای مستقل حقوق بشری به تخریب روند دموکراسی در دیگر کشورها از طریق توسل به ابزارهای مختلف از جمله کودتا متهم است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.