آبرامز: اجازه نمی‌دهیم ایران به ونزوئلا موشک صادر کند

«الیوت آبرامز» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «فاکس‌نیوز» خشم خود را از تعامل جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا با تهدید تهران ابراز کرد.

آبرامز ضمن تهدید کاراکاس و تهران در خصوص پیشبرد احتمالی چنین قراردادی گفت که ایالات متحده هرگونه تلاش احتمالی جمهوری اسلامی برای ارسال موشک به ونزوئلا را تاب نخواهد آورد.

وی در این خصوص گفت: «انتقال موشک‌های دوربرد از ایران به ونزوئلا برای ایالات متحده غیرقابل قبول است و آن را تحمل نمی‌کند و اجازه چنین کاری را نمی‌دهد».

اوایل شهریورماه، کلمبیا، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا را متهم کرده بود که قصد خرید موشک از جمهوری اسلامی ایران را دارد تا در اختیار گروه فارک در کلمبیا بگذارد که رئیس‌جمهور ونزوئلا در پاسخ به این اتهامات، ایده خرید موشک از ایران را بعنوان یک ایده خوب توصیف کرد و از وزیر دفاع کشورش خواست در این زمینه با ایران وارد مذاکره شود.

وی با تأیید تلاش آمریکا برای مانع‌تراشی در مسیر تعامل جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا گفت: «ما تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا مانع از انتقال موشک‌های دور برد (ایران به ونزوئلا) شویم و اگر (این موشک‌ها) به نوعی به ونزوئلا برسد، همانجا منهدم خواهد شد».

آمریکا در ماههای اخیر تمامی تلاش خود را به کار گرفت تا مانع از منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) شود که با شکست مواجه شد و پس از آن «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در خصوص ورود هرگونه کشورهای جهان به تعامل تسلیحاتی با جمهوری اسلامی هشدار داد.

آبرامز در مصاحبه خود از احتمال قراردادهای تسلیحاتی ایران و ونزوئلا خبر داد و گفت: «ایران تمایل خود برای مشارکت در فروش‌های تسلیحاتی را اعلام کرده است و ونزوئلا هدف آشکار (در زمینه تعامل تسلیحاتی با ایران) است زیرا این دو رژیم منفور از قبل با یکدیگر رابطه داشتند».

این مقام آمریکایی در ادامه برای آنکه القا کند که کاراکاس برای تعامل با جمهوری اسلامی، مردم خودش را تحت فشار قرار می‌دهد، مدعی شد: «ونزوئلا برای خرید بنزین از ایران طلا پرداخت می‌کند و ایران در این کشور حضو.ر دارد. اقتصاد ونزوئلا فروپاشیده است و بنابراین هر شمش طلایی که به ایران می‌دهد، معادل دهها هزار دلاری است که مردمونزوئلا برای غذا و دارو نیاز دارند».

اظهارات روز دوشنبه آبرامز در شرایطی مطرح شده است که مادورو روز شنبه هفته جاری در صدسالگی هواپیمایی ونزوئلا از قصد خود برای فعال کردن یک شورای نظامی با کمک و مشورت با روسیه، چین و ایران خبر داد.

مادورو در این خصوص گفت: «در صد سالگی هواپیمایی ونزوئلا، قصد داریم شورای نظامی علمی و فناوری را به طور گسترده با مشورت و کمک روسیه، چین و ایران فعال کنیم».

ایالات متحده آمریکا و برخی از همپیمانان این کشور در سال‌های اخیر، تحریم‌هایی را علیه دولت ونزوئلا با هدف منزوی کردن رئیس‌جمهور قانونی این کشور و وادار کردن وی به کناره‌گیری از قدرت وضع کرده‌اند اما همه تلاش‌هایشان بی‌نتیجه بوده و نتوانستند ارتش ونزوئلا را با خود همراه کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.