نوسان گیری یا تغییر روند در بازار ارز و سکه

سکه روز دوشنبه بیش از ۷ درصد از ارزش خود را ازدست‌داده بود و برخی از فعالان، در انتظار آن بودند که این فلز گران‌بها، سه‌شنبه صبح را با آزمون مرز ۱۳ میلیون تومانی آغاز کند. مرزی که ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان با  سقف تاریخی این فلز گران‌بها فاصله دارد.

 بااین‌حال، اعلام تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه بخش‌هایی از صنعت نفت ایران موجب شد که در معاملات پشت خطی، سکه بازان خریدار شوند و قیمت را بار دیگر به بالای 14 میلیون تومان بیاورند.

 روز دوشنبه هم بازار در این مرز حمایت زیادی شده بود و تنها بین ساعت 4 تا 5 عصر بود که بازار به‌یک‌باره از آن ریزش کرد.

به‌طور خلاصه، بازار سکه امروز را در ابتدای کانال 13 میلیون تومانی چنان‌که انتظار می‌رفت، آغاز نخواهد کرد و بار دیگر مبارزه دو گروه خریدار و فروشنده در مرز 14 میلیون تومانی صورت خواهد گرفت. دلار هم به‌جای اینکه برای ورود به کانال 27 هزارتومانی بجنگد، حداقل در ابتدای روز به کانال 29 هزارتومانی نزدیک‌تر خواهد بود.

بااین‌حال، در اینکه اعلام تحریم‌های جدید بتواند مسیر بازارها در ادامه روز سه‌شنبه را هم تحت تأثیر قرار دهد، تردید وجود دارد.

سؤال مهم بازار امروز این است که آیا روند قیمتی بازار ارز و سکه تغییر کرده است یا اینکه تنها نوسان گیران با استفاده از یک خبر به دنبال ایجاد جو موقت خرید در بازار بوده‌اند؟ اگر قرار باشد که تصور کنیم، روند قیمتی تغییر کرده است، باید این موضوع را بپذیریم که بازار ارز مرز 28 هزارتومانی و سکه بازان محدوده 13 میلیون و 800 هزارتومانی را به‌عنوان کف قیمتی پذیرفته‌اند، چراکه برای چندمین بار طی یک هفته اخیر در آن‌ها موردحمایت واقع‌شده‌اند. بااین‌حال، نگاه دیگری در بازار وجود دارد که در گزارش‌های قبلی هم به آن اشاره‌شده بود. معامله گران بازار ارز و سکه تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا به دنبال آن خواهند بود که با استفاده از جوسازی‌های خبری قیمت‌ها را بالا و پایین کنند و از این نوسانات هم‌کسب سود کنند.

از این زاویه دید باید گفت افزایش انتهای وقت دوشنبه در روز سه‌شنبه به‌صورت قوی ادامه نخواهد یافت و احتمالاً به‌زودی دوباره شاهد تعدیل قیمت‌ها خواهیم بود. به نظر می‌رسد افراد بیشتری تمایل پیداکرده‌اند قبل از انتخابات آمریکا، دلار خود را تا جایی که امکان دارد در نزدیکی مرز 30 هزار تومان به فروش برسانند. در بازار سکه هم محدوده مورد تمایل برای معامله گران بزرگ در گام اول بالای مرز 15 میلیونی خواهد بود.

اگر قیمت‌ها به سطوح یادشده نروند و در وضعیت نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا همم تغییر معناداری رخ ندهد، سکه بازان و مال داران دلار در نرخ‌های پایین‌تر هم احتمالاً بخشی از دارایی‌های خود را خواهند فروخت و در انتظار نتیجه انتخابات آمریکا خواهند ماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.