روز نزول قیمت سکه و دلار/ سایه بازار ساز بر بازار

وضعیت هر دو بازار تقریباً آرام بود و گرایش به نرخ‌های پایین‌تری نسبت به‌روز پنج‌شنبه داشتند. عامل اصلی آرامش بازارها، از نگاه برخی فعالان، نوع نرخ‌گذاری بازار ساز در صرافی‌های بانکی و سایه سنگین او بر بازار بود، حال‌آنکه برخی از فعالان باور داشتند، بازار به دلیل نوسانات شدید هفته گذشته در وضعیت استراحت قرارگرفته و این شرایط، ارتباطی با نوع فعالیت بازار ساز نداشته است.

صرافی‌های بانکی روز شنبه قیمت فروش دلار خود را نزدیک به نرخ بازار و در کانال ۲۹ هزار تومان تعیین کردند. نرخ خرید هم با ۳ هزار تومان رشد از کانال ۲۵ هزار تومان کنده شد و در کانال ۲۸ هزار تومان قرار گرفت. درحالی‌که عده‌ای باور داشتند، نرخ خرید بالای بازار ساز موجب می‌شود که سیگنال افزایشی به بازار ارسال شود، چنین اتفاقی رخ نداد و قیمت دلار روز کم نوسانی را پشت سر گذاشت. بالا آمدن قیمت خرید صرافی‌های بانکی موجب می‌شود که بازار ساز دست بالاتری برای خرید ارز نسبت به دلالان، واسطه‌ها و معامله گران غیررسمی داشته باشد. حسن این اقدام برای مردم عادی هم در این است که می‌توانند با اطمینان، اعتماد و شفافیت بیشتری ارز خود را به فروش برسانند.

سکه پشت یک مرز حساس

سکه امامی در ابتدای امروز سعی کرد که وارد کانال 15 میلیون تومانی شود؛ بااین‌حال ناکام ماند و به‌سرعت به‌سوی سطح 14 میلیون و 500 هزارتومانی حرکت کرد. بازار در نزدیکی این نقطه با افزایش خرید روبه‌رو شد. با توجه به نوسانات روزهای اخیر می‌توان گفت، برای معامله گران گویا سقف کوتاه‌مدت 15 میلیون و 200 هزار تومان است و ترجیح می‌دهند به‌راحتی سکه خود را هم زیر دو عدد 14 میلیون و 500 هزار تومان و 14 میلیون تومان به فروش نرسانند. سکه علی‌رغم حباب یک‌میلیونی که دارد، توانسته است از حمایت در کانال 14 میلیون تومانی برخوردار شود. در کنار این، شدت نوسانات هم در روز اول کاری بازار محدودشده بود؛ این در حالی بود که بازار از بعدازظهر روز پنج‌شنبه و بخصوص از صبح روز جمعه پس از مناظره انتخاباتی آمریکا با نوسانات رفت و برگشتی زیادی روبه‌رو شده بود.

 روز شنبه وقتی برای آرامش معامله گران بود تا تشخیص بهتری نسبت به روند کوتاه‌مدت قیمت داشته باشند. ریزش و صعودهای شدید هفته قبل موجب شده بود که بازار هرلحظه به دنبال نوسان جدید شدیدی باشد؛ ولی این اتفاق در ابتدای هفته جاری رخ نداد.

بازدهی تمام بازارها در اولین روز هفته منفی شد؛ سهم سکه از افت قیمت بیشتر از سایر بازارها بود، چراکه بیش از 4 درصد از ارزش خود را از دست داد. شاخص کل بورس هم در روز شنبه به کانال یک‌میلیون و 300 هزار واحدی سقوط کرد و ریزش 2.7 درصدی را به ثبت رساند. سهم دلار درافت قیمت محدودتر بود و این ارز حدود 2 درصد کاهش قیمت داشت. دلار در اولین روز هفته به بالای 29 هزار و 500 تومان نرفت و در مرز 29 هزارتومانی هم موردحمایت قرار گرفت. عده‌ای در انتظار تحریم‌های جدید آمریکا هستند که واکنش بازار به این اتفاق را بسنجند. آن‌ها می‌خواهند یک‌بار دیگر دلار را به بالای 30 هزار تومان ببرند ولی نیروهای کاهشی هم در بازار قدرت بیشتری گرفته‌اند و به دنبال سودگیری از خریدهای قبلی هستند. امری که صعود دوباره به بالای مرز 30 هزار تومان را دشوارتر می‌کند.

zqP90dfSai1h

bZUvFc5VJzyw

OxbO31czRabxh4bmcLM8JUhR

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.