درخواست رژیم صهیونیستی از روسیه علیه ایران

روزنامه جروزالم‌پست نوشته «گابی اشکنازی»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در دیدار با همتای روسیه‌ای خود گفته مسکو باید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران را رعایت کند.

طبق این گزارش، اشکنازی در دیداری که با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه در یونان داشت گفت: «ما باید به اجرای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران ادامه دهیم و جلوی تضعیف ثبات درخاورمیانه توسط ایران را بگیریم.»

مسئله سوریه از جمله دیگر محورهای گفت‌وگو میان اشکنازی و لاوروف بود. وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت: «اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران حضورش در سوریه را تثبیت کند.»

محدودیت‌های تسلیحاتی ایران ساعت ۳:۳۰ بامداد یکشنبه ۲۷ مهر ماه( ۱۸ اکتبر) در پنجمین سالگرد حصول برجام به صورت خودکار پایان یافت. 

پایان این محدودیت به معنی این است که از تاریخ یادشده به بعد بعد محدودیت صادرات و واردات اقلام تسلیحاتی از مبدا و به مقصد ایران لغو و محدودیت سفر ۲۳ شخص حقوقی موضوع فهرست قطعنامه ۲۲۳۱ خاتمه یافته است. 

این اتفاق پس از آن افتاد که تلاش آمریکا برای جلوگیری از اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران دو بار در شورای امنیت با شکست مواجه شد.

آمریکا ابتدا روز ۲۵ مرداد قطعنامه‌ای را به رأی گذاشت که خواستار جلوگیری از انقضای این محدودیت‌ها علیه ایران بود. آن قطعنامه ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

واشنگتن چند روز بعد (روز۳۰ مرداد) با ارائه ابلاغیه‌ای به رئیس وقت شورای امنیت اعلام کرد که قصد دارد با استفاده از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تمامی تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را بازگرداند.

آمریکا در این نامه ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده بود.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کرد که می‌توانست به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.در آن حالت، تمامی تحریم‌های سازمان ملل نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۱ بامداد ۳۰ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می‌شدند.

با این حال، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شد و خبرگزاری رویترز  ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

دو رئیس دوره‌ای شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد نیز با توجه به مخالفت اکثر اعضای شورا اعلام کردند که قادر به انجام اقدامات بیشتر در زمینه خواست آمریکا برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران نیستند.

پس از این تحولات، «دونالد ترامپ» روز ۳۱ شهریورماه اعلام کرد فرمان اجرایی جدیدی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران و جلوگیری از انجام مبادلات تسلیحاتی با ایران صادر کرده است.

دولت آریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به مشارکت آمریکا در برجام خاتمه داد. در آن زمان، مقام‌های آمریکا از جمله «جان بولتون»، مشاور امنیت کلی وقت کاخ سفید گفتند که واشنگتن دیگر عضو برجام نیست و نمی‌تواند از مفاد این توافق یا قطعنامه ۲۲۳۱ برای بازگرداندن تحریم‌ها ضد ایران استفاده کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.