هایکو ماس از ادامه تلاش‌های اروپا برای حفظ برجام خبر داد

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر ادامه همکاری تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) با این نهاد در راستای حفظ توافق هسته ای با ایران تاکید کرد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با گروسی که در برلین برگزار شد گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی در شرایط بحرانی کرونا به اقدامات بازرسی خود در سطح جهان ادامه داده است؛ این ارزشمند بوده و نشانگر علت اعتماد واقعی به این سازمان فراجناحی و فرامنطقه ای است.

به گفته ماس آژانس در همین شرایط کرونایی توانسته است نظارت و راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران را ادامه دهد. 

وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد که این کشور به همراه فرانسه و انگلیس به تلاش های خود برای حفظ توافق هسته ای با ایران ادامه می دهد و در این راستا همچنان بطور نزدیک با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری خواهد کرد.

وی افزود: نقش آژانس در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای بسیار مهم است و نباید نادیده گرفته شود. این نهاد همچنین مسئول نظارت بر توافق هسته ای با ایران بوده و می کوشد این توافق به شکل کامل اجرا شود.

حرف های وزیر خارجه آلمان در مورد حمایت از برجام در حالی مطرح می شود که تروئیکای اروپایی با گذشت دو سال از خروج آمریکا از این توافق بین المللی، هنوز اقدامی عملی در راستای اجرای تعهدات خود در قبال این توافق انجام نداده اند و فقط به حرف بسنده کرده اند.

ماس در بخش دیگری از سخنان خود گفت برای اینکه پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای به خوبی اجرا و تقویت شود، باید توجه ویژه ای به موضوع خلع سلاح هسته ای داشت. در این راستا روسیه و آمریکا می توانند نقش مهمی به ویژه با بازگشت به پیمان استارت جدید ایفا کنند.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در برلین با رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در پیامی توییتری دیدارش با هایکو ماس را عالی توصیف و تاکید کرد که در این نشست در خصوص مسائل مهمی از جمله بحران کرونا و توافق هسته ای ایران رایزنی کرده است.

وی همچنین آلمان را یکی از اصلی ترین شرکای آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجرای مفاد برجام و از حامیان آن نامید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.