به گزارش  روزنامه "پاسایر نویه پرسه"، "هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک درخواست کرد که هدف دستیابی به یک جهان عاری از تسلیحات اتمی مورد بی توجهی قرار نگیرد.

وی تاکید کرد: زمان آن رسیده که به  تلاش های خلع سلاح راکد مانده زندگی جدیدی بدهیم. ماس تاکید کرد: زمانی که حدود ۵۰ سال پیش پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی منعقد شد هدف این بود که جهانی عاری از تسلیحات اتمی ایجاد شود و هیچ کس بیش از اعضای شورای امنیت سازمان مل متحد در این باره مسئول نیست.

روز سه شنبه هایکو ماس به همراه وزرای امور خارجه ۱۵ کشور دیگر کاتالوگی حاوی پیشنهاداتی درباره چگونگی بازگرداندن مسیر خلع سلاح هسته‌ای به روند سابق را ارائه داد. در این بیانیه مشترک موسوم به "ابتکار استکهلم" آمده است که حالا زمان عمل کردن است تا خطرات هسته‌ای را کاهش دهیم.

کشورهای بزرگی از جمله آرژانتین، اندونزی و کانادا از امضا کنندگان این بیانیه بودند. اما از بین ۹ کشور دارنده تسلیحات هسته‌ای هیچ کدام در این طرح مشارکت نکردند.

هایکو ماس همچنین تاکید کرد که قرارداد منع گسترش تسلیحات اتمی با مشکلات جدی روبرو شده است.

هایکو ماس در مسئله توافق هسته‌ای با ایران نیز از موضع آمریکا فاصله گرفته و تاکید کرد که توافق هسته‌ای وین بهترین و تنها ابزار امیدوار کننده برای ممانعت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است. اروپا همچنان در کنار این توافق قرار دارد. البته همچنین از ایران درخواست می شود تا به تعهدات خود در این توافق بدون تاخیر و کوتاهی پایبند بماند.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین کشورهای را که با وجود ممنوعیت سازمان ملل همچنان سلاح و نیرو به لیبی می فرستند را تهدید به عواقب این گونه اقدامات کرده و گفت: هیچ کس نمی تواند امیدوار باشد که چنین تخلفاتی که قابل اثبات بوده و بعدها اثبات می شود بدون عواقب باقی بماند.

اواسط ژانویه ۱۶ کشور و سازمان بین‌المللی در نشستی در برلین خود را موظف کردند که به دخالت های خارجی در این مناقشات پایان دهند. با این همه برخی کشورها همچنان سلاح و نیرو به لیبی اعزام می کنند.

آلمان از ابتدای سال ۲۰۱۹ برای مدت ۲ سال به عضویت شورای امنیت سازمان ملل درآمده است.

هایکو ماس همچنین قرار است امروز در نشست دیگری با موضوع بحران سوریه شرکت کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.