توافق جدید آذربایجان و ارمنستان برای آتش بس

در این بیانیه که در تارنمای رسمی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده، آمده است: ظهراب منتساکانیان وزیر خارجه ارمنستان و جیحون بایراموف وزیر خارجه آذربایجان ۲۴ اکتبر (شنبه) با استفن بیگان معاون وزیر خارجه آمریکا دیدار و بر تعهد کشورهایشان به اجرا و پایبندی بر آتش‌بس بشردوستانه توافق شده در ۱۰ اکتبر در مسکو تاکید کردند.

این بیانیه افزود: آتش‌بس بشردوستانه از ساعت ۸ صبح ۲۶ اکتبر (دوشنبه ۵ آبان) برقرار خواهد شد. ایالات متحده مذاکرات فشرده‌ای را میان وزیران خارجه [آذربایجان و ارمنستان] و روسای مشترک گروه مینسک تسهیل کرد تا آذربایجان و ارمنستان به راه‌حلی صلح‌آمیز برای مناقشه قره‌باغ کوهستانی نزدیک شوند.

«الهام علی‌اف» رییس جمهوری آذربایجان روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی فیگارو گفت: آماده توقف عملیات نظامی در منطقه مورد مناقشه «قربه باغ» هستیم و هر چه سریع‌تر از مرحله نظامی به مرحله مذاکرات گام برداریم بهتر خواهد بود .

رییس جمهوری آذربایجان با متهم کردن ارمنستان به نقض توافق آتش‌بس که با میانجی‌گری روسیه به دست آمد، افزود: جمهوری آذربایجان با اصول حل مسالمت‌آمیز مناقشه قره باغ مطرح شده از سوی روسیه، فرانسه و آمریکا به عنوان روسای «گروه میانجی مینسک» وابسته به «سازمان امنیت و همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ» موافقت کرده و ارمنستان نیز باید این اصول را قبول کند و در آن صورت جنگ پایان می‌یابد و مذاکرات می‌تواند از سر گرفته شود.

درگیری‌های نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ششم  مهر ماه گذشته آغاز شده و  همچنان در محورهای مختلف منطقه مورد مناقشه قره باغ و مناطق اشغالی اطرف آن ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.