علت تعلل بوریس جانسون برای تصمیم گیری درباره برگزیت مشخص شد

هفته نامه "آبزرور" انگلیس به نقل از "ایوان راجرز"، سفیر سابق این کشور در اتحادیه اروپا نوشت: بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس می خواهد قبل از تصمیم گیری درباره اینکه چه رویکردی در مذاکرات با اتحادیه اروپا درباره توافق تجاری آینده اتخاذ کند ابتدا منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در ۳ نوامبر ( ۱۳ آبان) برگزار می شود بماند.

بر اساس این گزارش انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا آمادگی جانسون برای انصراف از توافق با اتحادیه اروپا را افزایش می دهد.

به گفته "راجرز" در کشورهای اروپایی این اعتقاد وجود دارد خروج انگلیس از بازار داخلی اروپا بدون توافق تجاری در صورت پیروزی "جو بایدن" ، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا خطر بسیار بزرگی را برای جانسون به همراه خواهد داشت.

راجرز از سال ۲۰۱۳ تا اوایل سال ۲۰۱۷ سفیر انگلیس در اتحادیه اروپا بود و حدود ۶ ماه بعد از برگزاری همه پرسی برگزیت به دلیل اختلاف نظر با ترزا می، نخست وزیر سابق انگلیس از سمت خود کناره گیری کرد.

به گزارش آبزرور، راجرز بعد از کناره گیری از این سمت همچنان در ارتباط منظم با مقامات بلند پایه اتحادیه اروپا باقی ماند.

به گزارش این نشریه انگلیسی، توافق تجاری با اتحادیه اروپا برای جانسون تنها به عنوان دومین راه حل خوب مطرح است. بر این اساس جانسون روی پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری حساب می کند تا بتواند به سرعت یک توافق تجاری بین لندن و واشنگتن را منعقد کند.

به اعتقاد راجرز اگر بایدن در انتخابات پیروز شود اوضاع متفاوت به نظر می رسد. بایدن مصمم است مناسبات آمریکا با اتحادیه اروپا که در دوران ترامپ آسیب سختی دیده است را دوباره بهبود بخشد. ورود بایدن به کاخ سفید احتمالا به ضرر رابطه ویژه بین لندن و واشنگتن خواهد بود.

زمان به سرعت می‌گذرد و مذاکرات درباره دستیابی به توافقی تجاری بین انگلیس و اتحادیه اروپا هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است. در پایان سال جاری میلادی دوران گذار انگلیس که در آن لندن همچنان به قواعد اروپایی پایبند بوده و جزو اتحادیه گمرکی و بازار داخلی این اتحادیه است به پایان می‌رسد و اگر توافقی تجاری بین طرفین صورت نگیرد مجدداً هرج و مرجی ایجاد می‌شود که به اقتصاد طرفین به شدت آسیب می‌رساند.

جانسون اخیرا اتحادیه اروپا را در مذاکرات برگزیت شدیدا تحت فشار قرار داده و اعلام کرده که اگر اروپا خواسته های انگلیس در توافق تجاری را برآورده نکند مذاکرات در این باره را متوقف خواهد کرد.

وی همچنین چندی پیش طرح بحث برانگیز اصلاح توافق برگزیت را به پارلمان آورد که خشم مقام های اتحادیه اروپا را برانگیخت.

اخیراً هیچ‌یک از طرفین نخواستند از خواسته‌های خود در این مذاکرات کوتاه بیایند و این منجر به بن‌بستی در این مذاکرات شده است. با این حال روز پنج‌شنبه برای انجام مذاکرات روزانه در این باره توافقاتی انجام شد. به اعتقاد اتحادیه اروپا این مذاکرات می‌تواند تا اواسط نوامبر ادامه یابد و بعد از آن باید توافقی انجام شود تا پارلمان‌ها زمان کافی برای تصویب آن را داشته باشند..

انگلیس اولین توافق تجاری برای دوران بعد از برگزیت را روز جمعه با ژاپن منعقد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.