اردوغان در اظهاراتی خطاب به مقامات آمریکا، ضمن یادآوری پرداخت پول خرید سامانه‌های «اف-۳۵» از آمریکا، گفت: شما اف-۳۵ به ما ندادید. گفتید «اس-۴۰۰» را به روسیه بازگردانید، شما ما را تهدید کردید. ما یک قبیله نیستیم، ما (کشور) ترکیه هستیم.

اردوغان در ادامه، در واکنش به تهدیدات آمریکا درباره اعمال تحریم علیه ترکیه به دلیل خرید و آزمایش سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه، گفت: هر تحریمی دارید، سریعاً اعمال کنید. شما نمی‌دانید با چه کسی طرف هستید.

وی همچنین گفت: رویکرد آمریکا برای ما به هیچ وجه لازم‌الاجرا نیست، زیرا چطور می‌توانیم تجهیزاتی را که خریده‌ایم، آزمایش نکنیم؟ البته ما قصد نداریم با آمریکا در این خصوص مشورت کنیم. نه تنها برای اس-۴۰۰، بلکه برای بسیاری دیگر از تسلیحات سبک و سنگین.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد در صورتی که آزمایش سامانه دفاع موشکی روسی اس-۴۰۰ توسط آنکارا تایید شود، واشنگتن این اقدام ترکیه را شدیدا محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: پیشتر به ترکیه پیامدهای فعال سازی سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ را اعلام کرده بودیم.

وزارت خارجه آمریکا تهدید کرده بود این اقدام آنکارا، پیامدهای احتمالی وخیمی برای روابط امنیتی میان دو کشور به همراه خواهد داشت.

اردوغان در بخش دیگری از سخنانش به درگیری‌های منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی هم اشاره کرد و گفت: بعضی از آمریکایی‌ها با برادر من «الهام علی‌اف» (رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان) تماس می‌گیرند و می‌گویند «ما می‌دانیم چه کسی با شماست، ترکیه و اردوغان. خوب که چی؟»

اردوغان به «امانوئل مکرون» هم در صحبت‌هایش اشاره کرد و بار دیگر در انتقاد از اقدامات اسلام‌ستیزانه وی، او را به لحاظ ذهنی مشکل‌دار توصیف کرد.

وی گفت: مردی که فرانسه را رهبری می‌کند، مدام درباره اردوغان صحبت می‌کند. اول، باید ببیند به کجا می‌رود.

رئیس‌جمهور ترکیه دیروز هم در بخشی از سخنانش در ورزشگاه «قادر هاس» به مناسبت هفتمین کنگره استانی حزب حاکم عدالت و توسعه، به انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) در فرانسه پرداخت و در اشاره به رئیس‌جمهور فرانسه گفت: درباره رئیس‌جمهوری که با میلیون‌ها عضو از گروه‌های اعتقادی مختلف به این شکل برخورد می‌کند، چه می‌توان گفت؟

او سپس خطاب به ماکرون گفت: «اول از همه، چکاپ ذهنی انجام بده.» وی سپس تاکید کرد هر خصومتی با اسلام در اروپا، خصومت علیه مردم ترکیه است. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.