نگاهی به قیمت ۹ کالای اساسی در شهریور امسال

بر اساس این آمار بیشترین افزایش قیمت در شهریور امسال مربوط به برنج پاکستانی باسماتی درجه یک بوده که قیمت آن با ۹۰.۳ درصد افزایش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان در مرداد سال قبل به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در ماه مشابه سال جاری رسیده است.

البته قیمت برنج تایلندی، طارم اعلا و داخلی هاشمی درجه یک در این مدت به ترتیب ۳۶.۵، ۱۷.۱ و ۱۶.۶ درصد افزایش داشته و در شهریور امسال به حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰تومان، ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان و ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

قیمت شکر سفید و شکر بسته ۹۰۰ گرمی نیز در شهریور امسال به ترتیب ۵۷.۶ و ۵۱.۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافته، به‌طوری‌که قیمت هر کیلوگرم شکر سفید و هر بسته ۹۰۰ گرمی شکر در مرداد امسال به حدود ۸۲۰۰ و ۸۱۰۰ تومان رسیده است.

قیمت گوشت مرغ هم با ۲۸.۶ درصد افزایش از ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان در شهریور سال قبل به حدود از ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان در شهریور امسال رسیده است.

اما قیمت گوشت گوساله و گوسفندی در این مدت ۸.۳ و ۱.۵ درصد کاهش یافته و قیمت آن‌ها در آخرین ماه تابستان امسال به حدود ۷۹ هزار تومان و ۹۷ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت این دو محصول در شهریور سال قبل به ترتیب حدود ۸۶ هزار و ۱۰۰ و ۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

البته به جز برنج طارم اعلا و داخلی هاشمی درجه یک، قیمت همه اقلام یاد شده در مرداد امسال نسبت به ماه قبلش کاهش یافته و میزان کاهش قیمت‌ها طی یک ماه هم بین ۰.۳ درصد (برنج تایلندی) تا ۶.۷ درصد (شکر سفید) بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.