فرانسه سفیر خود را از ترکیه فرا خواند

به دنبال سخنان روز شنبه رئیس جمهور ترکیه علیه همتای فرانسوی خود، اخبار از شدت گرفتن  تشدید تنش دیپلماتیک بین دو کشور حکایت دارد.

منابع خبری شنبه شب به وقت تهران گزارش دادند که به دنبال سخنان «رجب طیب ردوغان» رئیس جمهور ترکیه علیه «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه،  وزارت خارجه فرانسه سفیر خود را از«آنکارا» فراخواند.

رئیس ‌جمهور ترکیه در بخشی از سخنانش به انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) در فرانسه هم پرداخت و در اشاره به رئیس‌جمهور فرانسه گفت: «درباره رئیس‌جمهوری که با میلیون‌ها عضو از گروه‌های اعتقادی مختلف به این شکل برخورد می‌کند، چه می‌توان گفت: اول از همه، آزمایش ذهنی انجام بده.»

وی تاکید کرد هر خصومتی با اسلام در اروپا، خصومت علیه مردم ترکیه است.

اخیرا اقدام یک معلم تاریخ فرانسوی در نشان دادن کاریکاتورهای موهن از پیامبر (ص) و کشته شدن او به دست یک چچنی، بازتاب گسترده‌ای در فرانسه داشته است. در پی این اقدام، وزیر کشور فرانسه در اظهاراتی ضداسلامی از وجود بخش خاص برای محصولات حلال در فروشگاه‌های این کشور ابراز ناراحتی کرده بود.

رئیس جمهور فرانسه هم در سخنانی از اظهارات موهن علیه پیامبر اسلام (ص) حمایت کرده بود که این مسئله خشم محافل اسلامی را برانگیخت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.