رهگیری یکی از پیشرفته‌ترین هواپیماهای جاسوسی آمریکا توسط ارتش چین

ارتش چین روز شنبه از رصد یک هواپیمای تجسسی پیشرفته آمریکا حین پرواز بر فراز جزیره تایوان خبر داد.

به نوشته روزنامه «چاینا مورنینگ پست» ارتش چین یک هواپیمای جنگی آمریکا که بر فراز شمال تایوان در حال پرواز بود را رهگیری کرد. این در حالی است که آمریکا منکر این قضیه شده است.نیروی هوایی تایوان نیز این اخبار را جعلی خواند، اما  نیروی هوایی آمریکا چهارشنبه گذشته تایید کرد که یک فروند هواپیمای تجسسسی ویژه جنگ الکترونیک این کشور  برای مدت زمانی در منطقه مشغول گشتزنی بوده است.

برخی منابع خبری هوانوردی در توییتر حتی شماره پرواز این هواپیما(۶۲-۴۱۳۴) اشاره کرده و نوشتند که این هواپیمای آمریکایی در فاصله ۳۱۵۰۰ فوتی بر فراز تایوان در حال پرواز بوده است. سخنگوی نیروی هوایی آمریکا در این باره گفت: «تایید می‌کنم که هواپیمای "آر سی-۱۳۵ " بر فراز شمال تایوان در حال پرواز بود. البته به دلایل امنیتی قادر به ارائه توضیحات بیشتر درباره ماموریت آن نیستم.»

 یک مقام ارتش چین در این زمینه گفت، برای اطمینان از این که این هواپیما قصد نابجایی نداشته باشد، آن را کاملا زیر نظر گرفتیم.

«کولین کو» استاد دانشکده مطالعات بین‌الملل در سنگاپور نیز گفت، این هواپیما یکی از پیشرفته‌ترین‌ها در جهان است و بعید است به اشتباه وارد حریم هوایی تایوان شده باشد و خدمه آن مرتکب اشباه شده باشند.

این هواپیما ماموریت‌های شناسایی شامل تصویربرداری و جاسوسی و انحراف سیگنال را انجام می‌دهد و سازنده آن کارخانه بوئینگ است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.