شرط و شروط درمان بیماری‌های زنان در کرونا

مریم السادات حسینی، متخصص زنان و زایمان، بیماری‌های زنان را به دو بخش مرتبط به حوزه مامایی و حوزه زایمان تقسیم کرد و گفت: در خصوص زنان باردار در زمان کرونا COVID-۱۹ دستورالعمل‌های زیادی از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده و در دسترس است، اما رعایت پروتکل های بهداشتی، مراجعه به پزشک به محض تشخیص بارداری و انجام بررسی‌های لازم توسط پزشک اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه حتما در فاصله ۱۱ تا ۱۳ هفتگی بارداری که غربالگری سه ماهه اول انجام می‌شود باید نسبت به مراجعه به پزشک اقدام شود، گفت: ترس از ابتلا به کرونا نباید مانع مراجعه شود، چراکه افزایش سن حاملگی بدون پیگیری معاینات، می‌تواند بروز مسائلی پیچیده‌ای را با خود به همراه داشته باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به لزوم مراجعه زنان باردار به مراکز بهداشتی و درمانی در فاصله ۱۶ تا ۱۷ هفتگی برای غربالگری دوم، عنوان کرد: اگر غربالگری ها انجام شد و هیچ نکته پاتولوژیکی یا علائم خاص همچون خونریزی و درد وجود نداشت، زنان می‌توانند در سه ماهه دوم با فواصل طولانی‌تری ویزیت شوند.

دکتر حسینی اظهار کرد: در سه ماهه سوم ممکن است با نشانه‌هایی مثل افزایش فشارخون، مسمومیت حاملگی، خونریزی‌های غیرطبیعی و زایمان زود رس مواجه باشند که توصیه می‌کنیم به محض ظهور علائم هشدار، حتما به پزشک مراجعه کنند و در غیر این صورت مراجعات دوره‌ای سه ماهه سوم را طبق روال انجام دهند.

وی بررسی وضعیت زنان پس از زایمان را نیز مهم خواند و افزود: بعد از زایمان بر اساس نوع زایمان و پرخطر یا کم خطر بودن حاملگی، توصیه‌هایی در موقع ترخیص داده و تاریخ مراجعه بعدی مشخص میشود که حتما باید طبق همان تاریخ ویزیت انجام و برای پیگیری وضعیت نوزادان به متخصصان این حوزه مراجعه شود.

سطح بندی بیماران در دوران اپیدمی کرونا

این متخصص زنان و زایمان در ادامه اظهار کرد:بخش دوم بیماری‌های زنان، ژنکولوژی یا بیماری های مربوط به سنین باروری یا یائسگی است، اگر فردی در این زمینه مشکل خاصی ندارد و مراقبت‌ها و رسیدگی‌های سالیانه را انجام داده و هیچ نکته غیر طبیعی در سیر مراجعات قبلی نداشته است، با توجه به اپیدمی توصیه می‌شود مراجعات روتین را به تاخیر بیندازد.

وی در خصوص سطح بندی بیماری‌های زنان در اپیدمی کرونا، عنوان کرد: طبق دستورالعمل وزارت بهداشت بیماران به سطح یک، دو و سه تقسیم می‌شوند. سطح یک زنانی هستند که مشکل اورژانس حیاتی دارند و باید در عرض ۲۴ ساعت برای رفع مسئله اقدام شود؛ کیست تخمدانی که پاره شده، حاملگی خارج از رحم، سقط و خونریزی و مشکلات داخل شکمی از جمله این موارد هستند.

دکتر حسینی افزود: در سطح ۲ موارد اورژانس هستند و باید در عرض ۷۲ ساعت بررسی‌های لازم صورت گیرد. سطح ۳ نیز بیمارانی هستند که نیاز به عمل‌های الکتیو دارند، همچون سرطان‌ها که می‌توان درمان آنها را در عرض یک تا دو هفته به تاخیر انداخت.

در صورت مشاهده علائم غیرطبیعی دست روی دست نگذارید

این متخصص زنان همچنین توصیه کرد بیمارانی که برای آنها تشخیص سرطان داده شده یا در خصوص بروز آن شک دارند، حتما به پزشک مراجعه کنند و مطمئن باشند که تمامی مراکز با رعایت حفظ اصول ایمنی بهداشتی قادر به ارایه خدمت به این بیماران هستند، چراکه با گذر زمان این بیماری پیشرفت می‌کند و درمانش پیچیده‌تر می‌شود.

دکتر حسینی، تصریح کرد: اگر فردی در سن یائسگی خونریزی غیرطبیعی دارد و شک به سرطان می‌رود، باید در همان مراحل اولیه مراجعه کند، چراکه درمان فرد با یک عمل جراحی کامل می‌شود، اما اگر تاخیر داشته باشد، علاوه بر جراحی نیاز به شیمی درمانی و رادیوتراپی پیدا کرده و علاوه بر هزینه بیشتر درصد بهبود و بقا نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت مراجعه به موقع  زنانی که با بروز علائم غیرطبیعی مواجه می‌شوند، گفت: در ویزیت اولیه میزان خطر توضیح داده می‌شود تا اگر نیاز بود اقدامات تکمیلی تجویز شود. البته در بیمارستان امام حسین (ع) سعی داریم در مراحل اولیه به صورت تلفنی یا مجازی پاسخگو باشیم اما گاهی نیاز به انجام معاینه، سونوگرافی و آزمایش وجود دارد که باید حضوری به مراکز مراجعه کنند.

دکتر حسینی عنوان کرد: نکته بسیار حائز اهمیت در مورد بیمارانی که با خونریزی غیرطبیعی در حجم بالا و کم خونی ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند،  این است که اگر در مراحل پیشرفته بیماری مراجعه کنند، ممکن است به تزریق خون نیاز داشته باشند و همین تزریق خون می‌تواند مشکل ساز شود.

شرط و شروط پیگیری درمان بیماری‌های زنان

رییس بخش زنان بیمارستان امام حسین (ع)، با بیان اینکه افرادی نیز با وجود پاپ اسمیر غیرطبیعی و ضایعات پیش سرطانی، از ترس کرونا به مراکز مراجعه نمی‌کنند، اظهار کرد: درمان برخی از این ضایعات را می‌توان بین ۳ تا ۶ ماه به تعویق انداخت بدون اینکه خطری فرد را تهدید کند، اما اگر شک به سرطان، به ویژه سرطان دهانه رحم وجود داشته باشد، بهتر است درمان به تعویق نیفتد.

وی ادامه داد: در مورد تمام سرطان‌های زنان، اعم از دهانه رحم، رحم یا تخمدان توصیه می‌شود اعمال جراحی به تعویق نیفتد و اگر بیمار پرخطر نیست و نیاز به آی سی یو ندارد و خودش به دلیل بیماریهای زمینه‌ای در معرض ابتلا به کووید نیست، در اسرع وقت درمان انجام شود. اگر بیمارانی از نظر اعمال جراحی پرخطر باشند توصیه این است درمان‌های جایگزین مثل درمان دارویی یا شیمی درمانی یا رادیوتراپی انجام شود.

وی ضمن تاکید بر لزوم توجه به علائم غیرطبیعی، عنوان کرد: هر نشانه غیرطبیعی که با سیر ماه‌های قبل تفاوت داشته باشد، همچون درد در ناحیه تحتانی شکم، احساس نفخ، احساس توده یا علائمی مثل کاهش وزن و سردرد، زنگ خطر است و باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.

تکلیف نوزادان مادران کرونایی چه می‌شود؟

وی درخصوص یکی از نگرانی‌های مادران باردار در بحران شیوع کرونا، عنوان کرد: مهمترین توصیه به زنان باردار این است که همچون سایر افراد حتما بهداشت را رعایت کنند در مجامع عمومی ظاهر نشوند، سفر نروند و ماسک بزنند، اما اگر مبتلا شدند در صورت وجود علائم باید به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان قرار گیرند.

وی با اشاره به اطلاعات و پژوهش‌های انجام شده در خصوص ابتلا به کووید-۱۹ از طریق جفت، افزود: این موضوع هنوز به طور قطع اثبات نشده است.

به گفته دکتر حسینی، برخی گزارشات نشان می‌دهد تست PCR نوزاد بعد از تولد مثبت شده است، اما هنوز در خصوص زمان و نحوه ابتلا قطعی نمی‌توان اظهارنظر کرد.

رییس بخش زنان بیمارستان اما حسین (ع) در پایان تصریح کرد: مادر مبتلا به کرونا و  بدحال نمی‌تواند به کودک شیر بدهد، اما اگر بدون علامت و در منزل تحت مراقبت باشد، با زدن ماسک و شست و شوی دست ها می‌تواند شیردهی داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.