توصیف الکاظمی از شرایط سیاسی عراق

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در گفت‌وگو با روزنامه گاردین اظهار کرد که به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی این کشور در دوره نخست‌وزیری‌اش؛ وی گویی که بر روی طنابی میان دو ساختمان بلند قرار گرفته است.

وی در این باره تصریح کرد: من روی طنابی هستم که بین دو ساختمان بلند معلق است. من علاوه بر اینکه باید بر روی این طناب راه بروم، باید بر روی آن دوچرخه نیز سوار شوم. من هر روز با مارها می‌رقصم، اما به دنبال فلوتی هستم که بتوانم با آن این مارها را تحت کنترل خود دربیاورم.

الکاظمی افزود: صبر بهتر از وارد شدن به هرج و مرج و جنگ داخلی بوده و صد سال گفت‌وگو بهتر از یک لحظه جنگ و درگیری است.

وی با اشاره به موضوع خروج نظامیان آمریکا از عراق نیز گفت: پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با مذاکرات حساسی درباره خروج بیشتر نیروهای این کشور از عراق و شروط باز استقرار آنها مواجه هستیم. همه به دنبال فرصتی برای گفت‌وگو هستند و ما نیز به دنبال فرصتی برای عبور از این مسئله حساس و پیامدهای آن هستیم و تفاوتی ندارد که چه کسی در کاخ سفید باشد.

الکاظمی ادامه داد: داعش همچنان یک تهدید و خطر روزانه برای عراق به شمار می‌رود.

وی درباره بحران اقتصادی کشورش هم تأکید کرد: طبقه سیاسی عراق از وابستگی به نفت خسته شده است. در سفر به فرانسه، آلمان و انگلیس، ما برنامه اصلاحی موسوم به مقاله سفید را به آنها ارائه دادیم و این سیگنال را برای سرمایه گذاران خارجی فرستادیم که ما یک برنامه جدی سه تا پنج ساله داریم تا کشور را از وابستگی بیش از حد به نفت نجات دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.