جزییات بستن سفارت آمریکا در بغداد

احمد ملا طلال، سخنگوی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در سخنانی با اشاره به سفر اخیر الکاظمی به انگلیس، اظهار کرد: سفر به انگلیس تاریخی، مهم و محوری بود و این سفر برای احیای روابط نزدیک با انگلیس انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: چالش‌های پیش روی دولت بسیار بزرگ است و دولت میراث سنگینی در سطوح امنیتی، سیاسی و سایر زمینه‌ها به ارث برد، اما این مأموریت را پذیرفت.

ملا طلال تصریح کرد: سفر الکاظمی به انگلیس برای دستیابی به یک توافق، راهبردی اقتصادی و نظامی انجام شد؛ چراکه انگلیس شریک اصلی در زمینه مقابله با داعش است.

وی درباره تصمیم آمریکا برای بستن سفارتش در بغداد نیز افزود: دولت تلاش‌های داخلی و خارجی زیادی را انجام داده است تا ایالات متحده را از اجرایی کردن تصمیم بستن سفارت خود در بغداد منصرف کند و این تلاش‌ها فعلا منجر به تعلیق اجرای این تصمیم شده، اما احتمال این تصمیم همچنان وجود دارد و تاریخ آن هنوز مشخص نشده است.

این مقام عراقی ادامه داد: دولت طبق وظیفه و اجرای برنامه‌های خود نه دیکته طرف‌های خارجی؛ اقدامات زیادی را برای حفظ امنیت دیپلمات‌ها انجام داده است. بسته شدن سفارت آمریکا پیامدهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی بزرگی به همراه خواهد داشت و احزاب سیاسی متوجه خطرناک بودن این مسئله و واکنش‌های احتمالی دیگر آمریکا شده‌اند و ما امیدواریم در این تصمیم بازنگری کند.

وی تأکید کرد: بسته شدن سفارت آمریکا، خسارت قابل توجهی را برای عراق به همراه خواهد داشت؛ چراکه ایالات متحده کشور دوست ماست و ما به دنبال همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی بسیار گسترده‌ای با واشنگتن هستیم و امیدواریم که به جای تعلیق، از این تصمیم عقب نشینی کند.

سخنگوی الکاظمی در ادامه اظهار کرد: دولت قصد ندارد با طرف‌هایی که مواضع خود را در داخل عراق تثبیت کرده‌اند، درگیر شود و یا با سلاح با آنها مقابله کند، بلکه با قانون و با تقویت دستگاه‌ها با آنها مقابله می‌کند.

ملا طلال در پایان گفت: انگلیس و سایر کشورهای دوست به عراق برای آموزش نیروهای عراقی کمک خواهند کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.