آمادگی مشروط سودان برای توافق با اسرائیل

منابع دولتی در سودان به خبرگزاری رویترز گفتند که عبدالله حمدوک نخست وزیر دولت انتقالی در صورت موافقت پارلمان، آماده عادی سازی روابط با اسرائیل است.

احتیاط خارطوم نسبت به سازی روابط با اسرائیل، بیانگر ترس از این است که چنین اقدام بزرگی موجب برهم خوردن توازن ظریف بین ارتش و شهروندان شود.

روزنامه «سرائیل هیوم» روز پنجشنبه به نقل از یک منبع آگاه دیپلماتیک نوشت که بعد از ماه ها تلاش و تماس فشرده با آمریکا، سودان تصمیم به عادی سازی کامل روابط با اسرائیل گرفت.

به نوشته این رسانه صهیونیستی، روز چهارشنبه شاهد پرواز یک  فروند هواپیمای حامل هیاتی از اسرائیل به خارطوم پایتخت سودان بود.

عبدالفتاح البرهان رییس شورای حاکمیتی سودان دو روز پیش حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم را تحولی تاریخی در سودان دانست.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که کشورش بعد از پرداخت ۳۳۵ میلیون دلار توسط سودان به عنوان غرامت به خانواده های آمریکایی قربانی تروریسم،  نام سودان را از فهرت کشورهای حامی ترروریسم حذف خواهد کرد.  

در پی این اظهارات، عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان گفت: خارطوم غرامت درخواستی برای قربانیان انفجار سفارتخانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا در سال ۱۹۹۸ را به منظور حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم را حواله کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.