آمدن بایدن به چالش‌های تهران-واشنگتن پایان نمی‌دهد

غلامعلی خوشرو روز پنج شنبه در وبیناری با عنوان «انتخابات آمریکا و پیامدهای آن» که به میزبانی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی برگزار شد، یادآورشد: در انتخابات ۱۳ آبان در آمریکا، نزاع و درگیری بین چند ایالت نسبتا کوچک است و چنین نیست که یک نفر بتواند رای قاطع بیاورد بلکه ممکن است یک نفر با کمتر از یک درصد یا چند دهم درصد رای بیشتر رئیس جمهور شود بنابراین پیش بینی نتیجه نهایی انتخابات کار دشواری است.

وی درباره تاثیر پیروزی بایدن نامزد دموکرات ها بر وضعیت برجام باتوجه به خروج آمریکا از این پیمان چندجانبه مورد تایید شورای امنیت در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ افزود: اگر بایدن رییس جمهوری شود فکر نمی‌کنم نیازی به مذاکره دوباره در مورد برجام باشد زیرا برجام در نتیجه مذاکرات حرفه ای و طولانی مقامات ارشد کشورهای جهان و با تایید شورای امنیت به نتیجه رسیده است.

این دیپلمات پیشین یادآورشد: سیاست های آمریکا در منطقه از جمله سوریه، افغانستان، یمن و عراق شکست خورده و گرچه در صورت پیروزی بایدن ممکن است وی به برجام پایبند باشد اما در مسائل منطقه ای با ایران وارد چالش خواهد شد.

خوشروتصریح کرد: در شرایط حساس منطقه که برخی کشورها به دنبال  درگیری نظامی بین تهران و واشنگتن هستند باید با توجه به سیال بودن جامعه آمریکا مسائل فی مابین را مدیریت کرد.

وی، سیاست های ضدایرانی ترامپ و فشار حداکثری را عامل انزوای ایالات متحده در جهان دانست و گفت: اقدام ترامپ، واشنگتن را نه تنها در مقابل دولت های جهان بلکه در مقابل شرکت ها و افراد عادی علاقه مند به تجارت با ایران قرار داد.

خوشرو، مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت با آمریکا برای احیای تحریم های ایران را یادآور شد و افزود: از هفته قبل محدودیت های تسلیحاتی ایران برداشته شد و هر چه جلوتر رویم محدودیت های موشکی و هسته‌ای هم بر اساس برجام برداشته خواهد شد.

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل به تلاش کشورهای جهان برای استفاده از ارزهای ملی و ارزهای جایگزین مثل ارز دیجیتال اشاره کرد و ادامه داد: سیاست فشار حداکثری آمریکا شکست خورده و جهان در تلاش برای شکستن سلطه دلار بر مبادلات اقتصادی است.

آمدن بایدن دوره کوتاهی از گشایش را ایجاد می کند

محسن میردامادی معاون سیاسی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز در این وبینار درباره احتمال رای آوردن نامزد دموکرات ها در انتخابات گفت: همه مسائل آمریکا با ایران با آمدن بایدن حل نخواهد شد و مسائل منطقه ای و وی نسبت به سیاست های موشکی و حقوق بشری ایران واکنش نشان خواهد داد و ضمن پایبندی به برجام در این زمینه ها به جمهوری اسلامی فشار وارد خواهد کرد.

 وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب فرصت هایی برای تنش‌زدایی بین آمریکا و ایران در دوره ریاست جمهوری ریگان، کلینتون و اوباما بوجود آمد، تصریح کرد: از این فرصت ها به خوبی استفاده نشد.

به عقیده میردامادی ، اگر باز هم با پیروزی بایدن فرصتی برای تنش زدایی پیش آید؛ از آنجا که بعضی جریان های داخلی موافق تنش زدایی با آمریکا نیستند، این فرصت هم از دست خواهد رفت.

وی به این موضوع که با آمدن بایدن دوره کوتاهی از گشایش را خواهیم داشت، اشاره کرد و  افزود: این گشایش طولانی مدت نخواهد بود.

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: در همین نظام نامطلوب بین‌المللی باید واقع‌بینانه حرکت کرد تا همزیستی مسالمت آمیز با کمترین خسارت فراهم شود.

میردامادی، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده با مشارکت بالای مردم را یکی از پیش‌نیازهای رفع تهدیدات خارجی از جمله تهدیدات آمریکا از کشور دانست.

احتمال پیروزی بایدن بالاست

عماد خاتمی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز در این وبینار با اشاره به تاثیر رای الکترال در انتخابات آمریکا گفت: جمهوری‌خواهان در سه دهه گذشته به جز در یک مورد در بیشتر موارد از طریق آرای مستقیم مردمی نتوانسته اند رئیس جمهور شوند.

وی با اشاره به این موضوع که در نظرسنجی ها بایدن حدود ۱۰ درصد از ترامپ پیشی گرفته است، تصریح کرد: جمهوری خواهان برای پیروزی در انتخابات راه دشواری در پیش دارند.

این فعال اصلاح طلب با اشاره به نزدیک بودن رای الگور و بوش و همچنین کلینتون و ترامپ در دوره‌های پیشین انتخابات آمریکا گفت: با توجه به اینکه نظرسنجی ها گسترده تر شده و فاصله ترامپ با بایدن بیش از ۵ درصد است، احتمال پیروزی بایدن زیاد است.

میردامادی یادآورشد که افراد دارای تردید در این نظر سنجی ها کمتر از ۶ درصد بوده اند، بنابراین احتمال بالا پایین شدن نتایج در دو هفته پیش رو خیلی کم است.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات سنای آمریکا، این انتخابات را برای ایران مهم ندانست اما تصریح کرد: دموکرات ها اگر سه کرسی بیشتر از جمهوری خواهان به دست آورند کنگره آمریکا را نیز در تصاحب خود خواهند داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.