سیاست آینده آمریکا در خاورمیانه به روایت روزنامه اماراتی

 «رینل جیمز» تحلیلگر مسایل سیاسی امروز (پنجشنبه) در تارنمای روزنامه نشنال چاپ امارات نوشت: در حالی‌که نامزدهای انتخابات آمریکا در مورد چگونگی مدیریت سیاست‌های ایران، گفت وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطینیان و روابط با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مناظره می‌کنند، برخی احتمال فاصله گرفتن آمریکای خودکفا از نظر انرژی را از این منطقه نفت‌خیز، بعید نمی‌دانند.

به نظر «راعد جرار» تحلیلگر عرب‌تبار سیاست خارجی آمریکا؛ اقدامات واشنگتن در خاورمیانه در دولت‌های جمهوری‌خواه یا دمکرات، می‌تواند مشابه باشد، اما در باره ایران یک استثنا وجود دارد. من انتظار دارم ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات، در دور دوم ریاست جمهوری موضع سرسختانه خود را علیه تهران ادامه دهد، اما بایدن با در پیش گرفتن سیاست ملایم‌تری، برخی تحریم‌ها را لغو و برای بازگشت به «برجام»، تلاش خواهد کرد.

این روزنامه اماراتی افزود: مشخصه اصلی سیاست خارجی ترامپ، اعمال فشار حداکثری بر ایران بوده و به باور او، تنها تحریم می‌تواند تهران را به پای میز مذاکره بازگرداند.

جرار نوشت: بایدن برای ترمیم روابط آسیب دیده واشنگتن با اروپا در دوره زمامداری ترامپ نیز تلاش خواهد کرد.

اما به باور «الکس وطنخواه» رئیس برنامه ایران در موسسه خاورمیانه در واشنگتن؛ ترامپ فقط خواستار قدرت‌نمایی و نه اقدام بود، اما شاید دولت بایدن به مراتب تمایل بیشتری داشته باشد که به ندای آمریکای متحد با اروپا،  گوش فرادهد تا ترامپ انزواجو.

«جاناتان کریستول» پژوهشگر مسائل خاورمیانه در دانشگاه «ادلفی» نیز گفته است: بایدن در صورت پیروزی، دیگر کشورهای عرب را به عادی‌سازی روابط با اسرائیل ترغیب خواهد کرد، اما هدف کلی روسای جمهوری ایالات متحده برای دستیابی به توافق نهایی میان فلسطین و اسرائیل دور از دسترس است - چه بایدن رئیس جمهوری باشد، چه ترامپ.

ترامپ مخالف مداخلات نظامی آمریکا در خاورمیانه است و می‌خواهد تا رسیدن سال نوی میلادی، نیروهای ارتش این کشور را از افغانستان بیرون برده و به خانه بازگرداند. اما «عماد حرب» مدیر مرکز عرب در واشنگتن دی سی، احتمال خروج نظامیان آمریکا را از خاورمیانه اندک می‌داند، نه به آن علت که به نفت خاورمیانه نیاز دارد، بلکه به این دلیل که ملاحظات راهبردی واشنگتن، اجازه اجرای این کار را نمی‌دهد.

یکی از نظرسنجی‌های مرکز پژوهشی «پیو» نشان داده که ۵۴ درصد از رای دهندگان آمریکایی معتقدند سیاست خارجی مورد نظر بایدن مطلوب است و ۴۵درصد نیز موافق سیاست‌های ترامپ بوده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.