وزارت خارجه آمریکا: به برجام باز نمی‌گردیم

«مورگان اوتگاس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تکرار اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با رادیو «فاکس‌نیوز» مدعی شد که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهورآمریکا در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ماه) هرگز به برجام برنمی‌گردد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به طور ضمنی بر تمایل آمریکا بر مذاکره مجدد با جمهوری اسلامی تأکید کرد و گفت: «می‌توانم به شما می‌گویم که ما هرگز به آن توافق (برجام) بازنمی‌گردیم. آنچه رئیس‌جمهور (دونالد) ترامپ و مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) گفته‌اند، این است که ما خواستار مذاکره برای یک توافق جدید و بهتر هستیم».

این دیپلمات آمریکایی مدعی شد که برجام توافق خوبی نبوده و مسیری را برای دستیابی به ایران به تسلیحات اتمی فراهم آورده است.

وی در این زمینه مدعی شد: «ما می‌دانیم که توافق قبلی ایران، در حقیقت مسیری را برای رسیدن ایران به تسلیحات هسته‌ای فراهم آورد و فقط زمان آن را به تأخیر انداخته است. گرچه زمان می‌برد اما ضروری است که رویارویی با این قضیه را برای دولت بعدی به تعویق بیندازیم».

ایران قبل از امضای برجام نیز بارها تأکید کرده بود که به هیچ عنوان به دنبال تسلیحات اتمی نیست و برنامه هسته‌ای کاملاً صلح آمیز را دنبال می‌کند و گزارش های پی در پی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها بر عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرده است.

اورتگاس با رویکردی متناقض در تعریف کشور حامی تروریسم و بدون درنظر گرفتن جنایات سعودی‌ها علیه مردم یمن، جمهوری اسلامی را حامی تروریسم در جهان معرفی کرد که بودجه گروههای تروریستی را برای حمله به عربستان سعودی فراهم می‌کند.

وی بار دیگر اظهارات تکراری مقام‌های آمریکایی در زمینه پولهای نقدی را که در نتیجه کاهش تحریم‌ها پس از برجام به ایران داده شد، تکرار کرد و گفت: «یکی از مشکلات بزرگ این توافق این است که ایران میلیاردها دلار در نتیجه کاهش تحریم‌ها دریافت کرد. فقط مسئله دستیابی آنها به این پول نیست. در حقیقت مسئله، کارهایی است که آنها با این پول انجام می‌دهند».

اورتگاس در ادامه با ژستی انساندوستانه در خصوص پولهایی که متعلق به خود ایران بوه اما در آمریکا بلوکه شده بود، تصریح کرد: «بنابراین اگر آنها این پول را دریافت می‌کردند و می‌گفتند که می‌خواهیم جاده، مدرسه و زیرساخت بهداشت عمومی بسازیم و همه این اقدامات را برای عادی کردن رفتار خود انجام می‌دانند، قضیه فرق می‌کرد... آنها این پول را صرف گروههای تروریستی در سراسر منطقه کرده‌اند».

وی با حمایت از عربستان سعودی، ایران را به عنوان کشور حامی تروریسم خواند و مدعی شد: «ایران همچنان بزرگترین کشور حامی تروریسم است و آنها تسلیحات و مهمات و کمک‌ها را به گروههای تروریستی سراسر منطقه که به عربستان سعودی حمله‌ می‌کنند، می‌دهند. بنابراین باید از خود بپرسید این مسئله چه اهمیتی دارد؟ مهم است چون ما به حامی اصلی تروریسم، میلیاردها  دلار دادیم تا بودجه بیشتری به تروریسم اختصاص دهد. مرا احمق بنامید اما من فکر نمی‌کنم که این خیلی منطقی باشد».

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ علیرغم پایبندی کامل ایران به توافق هسته‌ای به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و رسماً پایان مشارکت ایالات متحده در این توافق را اعلام کرد و از آن زمان به امید منزوی کردن ایران و وادار کردن این کشور به توافق مجدد با واشنگتن، تحریم‌های مختلفی را علیه جمهوری اسلامی به کار گرفت و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفت که نه تنها دستاوردی برای این کشور نداشت بلکه ایران بعد از بدعهدی شرکای اروپایی برجام، شروع به کاهش برخی تعهداتش ذیل برجام کرد.

در ماههای اخیر نیز رئیس‌جمهور آمریکا از مناسبات مختلف استفاده می‌کند تا خود را به مذاکره با ایران علاقمند نشان دهد و تنها در هفته جاری سه بار مدعی شده است در صورت پیروزی در انتخابات آمریکا، ایران اولین تماس را با این کشور برقرار خواهد کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی مکرراً تأکید کرده‌اند که برجام قابل مذاکره نیست و تحت سیاست فشار و تحریم هرگز وارد مذاکره با واشنگتن نخواهند شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.