چامسکی: ترور سردار سلیمانی یاغی بودن آمریکا را ثابت کرد

«نوام چامسکی» فیلسوف، زبان‌شناس و نظریه‌پرداز سرشناس آمریکایی در مصاحبه‌ای درباره سیاست خارجی آمریکا در سال‌های اخیر از ترور سپهبد شهید سلیمانی در فرودگاه بغداد توسط تروریست‌های آمریکایی به‌عنوان یک اقدام غیرقانونی که یاغی بودن دولت آمریکا را اثبات می‌کند، یاد کرد.

چامسکی در خصوص ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی به دستور ترامپ گفت: «ترور ژنرال سلیمانی اقدام به شدت خطرناکی بود. چنین اتفاقی طی جنگ جهانی دوم و حتی جنگ سرد رخ نداده بود. مثل این بود که ایران تصمیم می‌گرفت مایک پامپئو و یکی از فرماندهان رده بالای همراهش را در فرودگاه بین‌المللی مکزیکوسیتی به قتل برساند. ما هم آن را بسیار جدی می‌گرفتیم و این همان چیزی بود که درباره سردارسلیمانی اتفاق افتاد.»

وی ادامه داد: «اما اتفاقاً این اقدام در آمریکا بسیار مورد تحسین قرار گرفت که خیلی عجیب است و البته نشان داد که تفکر داخلی آمریکا چقدر افراطی است و ثابت کرد که آمریکا دولتی یاغی است که هیچ کاری با قوانین و تعهدات بین‌المللی ندارد و هر کاری که بخواهد می‌کند و دنیا هم این را پذیرفته است. اما چنین اقداماتی بر شدت تنش‌ها خواهد افزود.»

چامسکی هشدار داد: «یک حادثه تصادفی در خلیج فارس،‌ حتی به طور تصادفی به یک انفجار خواهد شد که واکنش ایران را در پی خواهد داشت که منجر به بمباران ایران توسط آمریکا و اسرائیل خواهد شد. اسرائیل تقلا می‌کند که این فرصت را به دست بیاورد. مدت‌هاست که آرزوی انجام این کار را دارد. این باعث خواهد شد که ایران فوراً ذخایر انرژی جهان را نابود کند.»

وی اضافه کرد: «این بزرگنمایی نیست. این اتفاق در شمال شرقی عربستان درست در نزدیکی مرزهای ایران رخ داد. ایران به وسیله حوثی‌ها نشان داد که توانایی انجام این کار را دارد. بنابراین فرض کنید که ایران این کار را خواهد کرد. فرض کنید که حزب‌الله با موشک‌هایش به تل‌آویو و حیفا حمله خواهند کرد.»

استاد دانشگاه MIT آمریکا در ادامه گفت: «بیایید یک منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه ایجاد کنیم. چقدر پایبندی به آن دشوار است؟ کشورهای عربی به‌شدت موافق آن هستند. آنها 25 سال پیش این درخواست را دادند. آنها حتی تهدید کردند که اگر اجرایی نشود از پیمان عدم اشاعه سلاح هسته‌ای خارج می‌شوند. آنها موافق هستند. ایران چطور؟ به‌شدت موافق است. ایران سال‌هاست که همه را به اجرای آن فرا می‌خواند.»

چامسکی ادامه داد: «خب این از ایران! کشورهای جنوب چطور؟ جی77 و جنبش عدم تعهد که دربرگیرنده 130 کشور است هم شدیداً با آن موافق است و سال‌هاست که درخواست اجرای آن را دارد. اروپا هم با آن موافق است. شما نمی‌توانید تصور کنید که همه به اجرای آن پایبند هستند به جز دو کشور. اولی اسرائیل [رژیم صهیونیستی] که نمی‌خواهد سامانه‌های تسلیحاتی هسته‌ای اش مورد بازرسی قرار گیرد و دومی پدرخوانده است؛ ایالات متحده آمریکا! در همه زمینه‌ها آن را مسدود کرده است.»

وی یادآور شد: «از همه نزدیکتر اوباما بود که در سال 2015 بازنگری در ان‌پی‌تی را رد کرد و گفت نمی‌توانیم اجرایش کنیم و اگر فکر کنید که پشت این اتفاق چه ماجرایی است، بسیار قابل‌توجه است. اگر آمریکا اعتراف نکند که اسرائیل سلاح هسته‌ای دارد که البته همه می‌دانند که دارد، شما حتی نمی‌توانید به آن راز آشکار بگویید چون کاملاً آشکار است ولی آمریکا اعتراف نمی‌کند. اگر قرار است [خاورمیانه] منطقه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای باشد، آمریکا باید اعتراف کند و سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل باید بازرسی شوند.»

چامسکی درباره اینکه چرا دولت آمریکا تمایلی به بازرسی فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی ندارد، تصریح کرد: «این خود مسائل مهم دیگری را در قوانین آمریکا به دنبال دارد. مثلاً متمم سمینگتون که کمک‌های نظامی و حتی مالی به کشورهای تولیدکننده سلاح‌ هسته‌ای خارج از چارچوب ان‌پی‌تی را ممنوع کرده است. هیچ‌یک از دموکرات‌ها نمی‌خواهند درباره‌اش صحبت کنند. آنها نمی‌خواهند بگویند که به این نگاه کنید. حتی با مطرح شدن چنین سؤالی معلوم خواهد شد که کمک آمریکا به اسرائیل بر اساس قوانین آمریکا غیرقانونی است. قانون آمریکا و نه هیچ قانون دیگری! به این دلیل است که کسی نمی‌خواهد این قضیه باز شود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.