خطر بایدن برای ترکیه اردوغان و لیر

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ سرمایه‌گذاران و تحلیلگران می‌گویند، در صورتی که کاخ سفید جو بایدن ماشه اعمال تحریم‌هایی که از مدت‌ها پیش تهدید آن وجود داشت و به خرید موشک‌های اس-۴۰۰ از روسیه مرتبط می‌شود، بکشد، لیر ترکیه آسیب‌پذیر می‌شود. واشنگتن این سامانه‌های روس را تضعیف‌کننده دفاع ناتو می‌داند.

آزمایش یک سامانه اس-۴۰۰ در روزهای گذشته با واکنش انتقادی وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون همراه شد. سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات ارشد هم خواستار اعمال تحریم‌هایی شدند که می‌تواند اقتصاد بحران‌زده ترکیه را که طی این سال‌ها دو رکود را تجربه کرده، گرفتارتر کند.

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه احتمال چنین ریزشی را کم‌اهمیت دانسته و به انجام اقداماتی در تقابل با تحریم‌ها وعده داده است. تهدیدهای آمریکا تاکنون راه به جایی نبرده است چرا که ترامپ با مجازات اردوغان مخالف است و هر از گاهی با او در تماس است و ابراز امیدواری می‌کند که مذاکرات این مساله را حل و فصل کنند. تهدید به تحریم ترکیه از اواسط ۲۰۱۹ که مسکو انتقال این تسلیحات را به آنکارا آغاز کرد، شنیده می‌شود.

اردوغان از روابط گرمش با ترامپ، برای نمایش قوای نظامی در سوریه، لیبی، شرق مدیترانه و به تازگی هم در قره‌باغ سود می‌برد و در سال‌های اخیر برخی شکاف‌ها را که حاصل عقب‌نشینی آمریکا از این منطقه است، پر می‌کند.

اما این روابط ممکن است در صورت پیروزی بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات سوم نوامبر، تغییر کند. بایدن ماه دسامبر در سخنانی که انتقاد آنکارا را برانگیخت، از رویکرد جدیدی در قابل اردوغان "خودکامه" حمایت کرد و نسبت به همکاری نزدیک ترکیه با روسیه ابراز نگرانی کرد.

جو بایدن در روزهای اخیر صحبت‌ ویژه‌ای در رابطه با این مساله نداشته است و کمپین او به درخواست برای اظهارنظر واکنش نشان نداد. او در دستور کاری خود از تمام کشورهای عضو ناتو خواسته است تا بار دیگر به مسوولیت‌های خودشان به عنوان اعضای یک "ائتلاف دموکراتیک" متعهد شوند.

لیر ترکیه امسال با کاهش ۲۴ درصدی ارزش خود به پایین‌ترین حد رسید و به گفته سرمایه‌گذاران، بخشی از آن بابت خطر روی کار آمدن بایدن است. هرگونه بازگشت قاطع دارایی‌های ترکیه ممکن است تا بعد از انتخابات نوامبر و اینکه کاخ سفید تصمیم بگیرد که آیا ترکیه را تحریم کند و اینکه چگونه چنین کاری صورت بگیرد، به تعویق بیفتد.

راجر کلی، اقتصاددان منطقه‌ای سرشناس در بانک اروپا برای بازسازی و توسعه می‌گوید: پیروزی بایدن مطمئناً خطر تحریم‌های ایالات متحده را افزایش می‌دهد ... و مطمئناً شما از بازگشت به یک بازار مالی از قبل ناپایدار که تحت تأثیر این پاندمی قرار گرفته است، اضطراب خواهید داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.