نرخ بلیت پروازهای داخلی چقدر است؟

محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی - در این باره اعلام کرد: اجازه نمی‌دهیم شرکت‌های هواپیمایی به بهانه این که خود تشخیص می‌دهند، افزایش قیمت بلیت هواپیما داشته باشند. سازمان هواپیمایی کشوری با مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی جلسه‌ای در این باره برگزار می‌کند و هر نتیجه‌ای که اعلام شد مورد قبول ما است.

تورج دهقانی زنگنه - رییس سازمان هواپیمایی کشوری - هم گفت: با رهاسازی قیمت بلیت هواپیما مخالف هستیم و در جلسه ای که بین همه ذی‌نفعان در این حوزه برگزار می‌شود تکلیف نرخ بلیت هواپیما مشخص می‌شود اما باید به این نکته توجه کنیم که به مردم اجحاف نشود.

چند روز پس از این اظهارات زنگنه اعلام کرد: تکلیف قیمت بلیت هواپیما در روزهای پیش‌رو مشخص می‌شود. و در جلسه مشترکی که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار خواهد شد،  امکاناتی برای ایرلاین‌ها در نظر می‌گیریم که هزینه‌های آن‌ها تا زمانی که قیمت ارزپایین می‌آید، جبران شود.

گرچه این جلسات هنوزادامه دارد اما به نظر می‌رسد ایرلاین‌ها زودتر از موعدی که اعلام کرده بودند و با وجود مخالفت‌ها نرخ پروازهای داخلی را افزایش داده‌اند. چرا که قیمت بلیت هواپیما در این مسیرها به سقف نرخ‌های تعیین شده در نرخنامه مصوب شهریور ماه (نرخی که باید هم اکنون رعایت شود) رسیده است.

به عنوان مثال یکی از ایرلاین‌ها بلیت پرواز فردا (۳۰ مهر ماه) در مسیر تهران – قشم را ۹۷۵ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه کرده است در حالی که سقف قیمت تعیین شده در نرخنامه شهریور پارسال ۹۷۶ هزار و ۶۰۰ تومان است یا آنکه قیمت اعلام شده برای پرواز تهران بندرعباس برای روز اول آبان ماه ۹۶۸ هزار و ۴۰۰ تومان است در حالی که سقف نرخ مصوب تعیین شده تنها ۲۰۰ تومان با این قیمت فاصله دارد.

در این میان برخی ایرلاین‌ها پا را از قانون هم فراتر گذاشته‌اند و قیمت بلیت پروازهای‌شان را از سقف تعیین شده در نرخنامه مصوب شهریور ماه سال گذشته بالاتر برده‌اند. به عنوان مثال یکی از این ایرلاین‌ها قیمت پرواز تهران-عسلویه را برای فردا (چهارشنبه ۳۰ مهر) ۹۹۵ هزار و ۳۰۰ تومان تا یک میلیون و ۱۱۵ هزار ۳۰۰ تومان اعلام کرده است در حالی که سقف نرخ اعلام شده برای این مسیر پروازی ۸۴۳ هزار و ۹۰۰ تومان است.

البته قیمت بلیت هواپیما در روزها، ساعات و مسیرهای دیگر پایین‌تر از سقف قیمتی فروخته می‌شود اما به نظر می‌رسد ایرلاین‌ها با توجه به مخالفت‌های موجود قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای داخلی را اینگونه افزایش داده‌اند تا کسی نتواند نرخ‌های آن‌ها را لغو کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.