واکنش وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به لغو تحریم تسلیحاتی ایران

بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در واکنش به پایان تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران گفت: با پایان یافتن تحریم‌ها ما باید قوی‌تر شویم و عزم‌مان را از قبل بیشتر کنیم. ایران هیچگاه فقط مشکل اسرائیل نبوده بلکه در جایگاه اول و بیشتر از همه مشکلی منطقه‌ای و جهانی است.

وی در ادامه مدعی شد که از رژیم صهیونیستی از اشاعه هسته‌ای و تسلیحاتی توسط ایران جلوگیری خواهد کرد و گفت: همه کشورهای جهان باید این تلاش مهم را انجام دهند.

به گزارش ایسنا، بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، بر مبنای دوره‌های زمانی پنج، هشت و ده ساله پس از تاریخ قبول توافق برجام از تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ که برابر با ۲۷ مهرماه ۱۳۹۹ است، سال پنجم قبول توافق برجام محقق خواهد شد و بر همین مبنا در این تاریخ دو تحول مهم "لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران" و "لغو محدویت‌های مسافرتی برخی اشخاص حقیقی" ایران اتفاق می‌افتد.

وزارت خارجه کشورمان نیز در بیانیه‌ای در همین رابطه اعلام کرد: لغو محدودیت­‌های تسلیحاتی و ممنوعیت­ مسافرتی بگونه­‌ای طراحی شده است که خودکار بوده و به هیچ اقدام دیگری نیاز ندارد. این مهم پس از مذاکرات نفس‌گیر و با پیش‌بینی‌ دقیق از امکان نقض تعهد از سوی یک یا چند طرف دیگر برجام به دست آمد. همین روش برای پایان محدودیت‌های موشکی در سال ۱۴۰۲ (۲۰۲۳) و نیز پایان کامل پرونده هسته‌ای در شورای امنیت در سال ۱۴۰۴ (۲۰۲۵) هم پیش‌بینی شده است.

بنابراین، از امروز، جمهوری اسلامی ایران می‌­تواند هرگونه سلاح و تجهیزات لازم را، از هر منبعی، بدون محدودیت قانونی و صرفاً براساس نیازهای دفاعی خود تهیه کند و همچنین می‌­تواند بر مبنای سیاست­‌های خود تسلیحات دفاعی صادر کند. در اینجا باید این نکته مورد تاکید واقع شود که سنگ بنای سیاست خارجی ایران رد سلطه و فشار در هر شکل آن است. از این رو، تحمیل هرگونه محدودیت در هر زمینه­‌ای – از جمله مالی، اقتصادی، انرژی و تسلیحاتی – هیچگاه از جانب ایران به رسمیت شناخته نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.