هشدار چین برای دستگیری دانشمندانش در آمریکا

نشریه وال استریت ژورنال روز یکشنبه به نقل از منابع آگاه آمریکایی نوشت که پکن بارها از مجاری مختلف به واشنگتن پیام داده است تا از پیگرد پژوهشگران چینی در آمریکا دست بردارد وگرنه اتباع آن کشور در چین نیز با اقدام مقابل مواجه خواهند شد.

براساس این گزارش، در بحبوحه تنش‌ها بین آمریکا و چین بر سر مسائل مختلف از جمله ویروس کرونا، مسائل مرتبط با هنگ‌کنگ، تایوان، اختلافات سرزمینی در دریای چین جنوبی و شرقی و ادعاها درباره حملات و جاسوسی سایبری؛ وزارت امور خارجه آمریکا در ۱۴ سپتامبر (۲۴ شهریور) در اقدامی مشابه خطاب به اتباع آن کشور (آمریکا) برای سفر به چین هشدار داده بود.

مدت هاست که دولت آمریکا به روش های مختلف و به طور فزاینده دولت چین را به ویژه از طریق پرونده شرکت هواوی متهم می کند که با انجام عملیات‌ سایبری، به اطلاعات فناوری های پیشرفته نظامی آمریکا دست می یابد تا بتواند در آینده به عنوان قدرت برتر جهان در عرصه های اقتصادی و نظامی تبدیل شود؛ ادعایی که پکن به شدت آن را رد می‌کند.

در پیام دولت چین خطاب به کاخ سفید آمده است: «دولت چین به واشنگتن هشدار داده است که احتمال می رود آمریکایی‌های مستقر در چین را در پاسخ به اقدام وزارت دادگستری آمریکا در پیگرد قضایی دانشمندان و محققان چینی وابسته به ارتش چین، دستگیر کند».

وزارت دادگستری آمریکا در ماه ژوئیه (تیرماه) اعلام کرد که پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) سه شهروند چینی را به اتهام مخفی کردن عضویتشان در ارتش چین در زمان ارائه درخواست برای دریافت روادید از آمریکا به منظور انجام تحقیقات و طرح‌های پژوهشی در موسسات دانشگاهی آمریکا، دستگیر کرد.

به دنبال بالا گرفتن تنش‌های دیپلماتیک میان واشنگتن و پکن، در سپتامبر (شهریور) گذشته آمریکا از باطل کردن روادید بیش از هزار دانشجو و محقق چینی که در شرف ورود به آمریکا بودند، خبر داد.

روزنامه "ساوت چاینا مورنینگ پست" هنگ کنگ نیز در این باره نوشت، وزارت امور خارجه آمریکا در مقابل با انتشار بیانیه‌ای خطاب به شهروندان آمریکایی مقیم چین نسبت به احتمال بازداشت و بازجویی در ارتباط با مسائل مرتبط با امنیت ملی این کشور هشدار داده بود.

این اقدام آمریکا در حالی است که چین تا کنون هیچ فرد آمریکایی را در این کشور بازداشت نکرده اما پکن معقتد است کانادا خانم «منگ وانجو» مدیر ارشد مالی هواوی را بنا به درخواست آمریکا بازداشت کرده است.

صدور هشدار توسط وزارت خارجه آمریکا و چین نسبت به یکدیگر در شرایطی صورت می گیرد که دو کشور طی چند ماه اخیر تحریم های مختلفی علیه مقامات و نهادهای یکدیگر از جمله محدودیت صدور روادید برای اتباع طرف مقابل اعمال کرده اند.

 
  •  
  •  
  •  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.